Få hela storyn
Starta din prenumeration

Prenumerera


Rörligt

Starkt kvartal för MTG

Mediejättens nordiska verksamhet ligger bakom en stor del av vinstökningen. ”Kombination av nya produkter och att kostnaderna minskar", säger MTG:s Nordenchef Anders Jensen till Dagens Media.

Mikaela Åkerman

Mikaela.Akerman@dagensmedia.se


Publicerad: 18 Juli 2017, 13:23
Uppdaterad: 20 Juli 2017, 10:36

Ämnen i artikeln:

MTGAnders Jensen

Anders Jensen, chef för MTG Norden. Foto: Alexander Donka

I MTG:s senaste kvartalsrapport, som släpptes idag, är det många siffror som pekar uppåt. Under det andra kvartalet av året ökade försäljningen från 3 718 miljoner kronor förra året, till 4 246 miljoner kronor i år.

Det innebär en femprocentig tillväxt för Kinnevikbolaget.

Det totala rörelseresultatet för Q2 ökade med nio procent – från 360 till 369 miljoner kronor.

En stor del av vinstökningen tillskrivs MTG:s nordiska verksamhet, som ökade sitt resultat med 15 procent. Även investeringarna i spelutvecklaren InnoGames ska ha bidragit till framgångarna. Enligt rapporten kommer mediebolagets digitala affärsområde MTGx, med bland annat e-sport och Youtubenätverk, att vara lönsamt innan året är slut.

”Ambitionen är att öka försäljningen och resultatet för såväl vår nordiska verksamhet som för gruppens kvarvarande verksamheter, och vi nu förväntar oss att MTGx kommer att leverera ett positivt resultat under fjärde kvartalet i år”, skriver MTG i samband med rapporten.

"Tuff resa"

MTG:s Sverigechef Anders Jensen är ”väldigt nöjd” med resultatet för det andra kvartalet.

– För Nordic Entertainment ser det väldigt bra ut. För fjärde kvartalet i rad levererar vi en lönsamt tillväxt vad gäller både intäkter och intjäning, säger han till Dagens Media.

Som han ser det beror det starka resultatet på flera faktorer, varav en är den ”transformation” som bolaget genomförde när man drog ned på kostnaderna för några år sedan.

– Det är en tuff resa man ska igenom, men den börjar betala sig nu. Vi fick en möjlighet att investera i nya produkter och både Viaplay och Viafree går som tåget idag. Kombinationen av nya produkter, att kostnaderna minskar, samt att mer traditionella produkter som fri-tv och radio är relativt stabila ger oss en bra lönsamhetscocktail, säger Anders Jensen.

Radion går enligt Jensen bättre än på många år. I Sverige går Rix FM särskilt bra i Stockholm. Ihop med nya kanaler i storstäderna gör det att bolaget kniper marknadsandelar. Samtidigt understryker han kommande licensförnyelser kommer att ha stor betydelse för utvecklingen framåt.

När det kommer till fri-tv ser det inte lika ljust ut för tillfället. Såväl som TV3, TV 6 och TV8 fortsätter att tappa, men TV 10 håller fanan högt och ökar tittarandelen med 20 procent.

– Sammantaget är vi naturligtvis inte nöjda med tittandet på en del av våra kanaler, det ska vi förbättra, men vi lyckats kompensera genom högre priset och genom att vara fortsatt relevanta för våra målgrupper, säger Anders Jensen.

Var ser ni att det finns rum för förbättring?

– Vi arbetar hårt med att investera i våra fri-tv-produkter, där vill vi se ett bättre resultat. Det gäller tvärs över norden och kanske Sverige i synnerhet. Inspirerade av framgångar vi har haft så kommer vi att investera ännu mer i Viafree och öka takten på unika format. 

Ämnen i artikeln:

MTGAnders Jensen

Dela artikeln:

Dagens Medias nyhetsbrev

Missa ingenting från Dagens Media! Prenumerera på vårt nyhetsbrev helt gratis!

Genom att skicka in mina uppgifter godkänner jag Bonnier Business Media AB:s (BBM) allmänna villkor. Jag har även tagit del av BBM:s personuppgiftspolicy.