Få hela storyn
Starta din prenumeration

Prenumerera

Torsdag22.10.2020

Kontakt

Annonsera

Meny

Starta din prenumeration

Prenumerera

Sök

Rörligt

"Starkt halvår av TV4 och Viasat"

Publicerad: 13 Augusti 2009, 04:15
Uppdaterad: 6 December 2015, 16:15

Viasat och TV4 har klarat första halvåret bäst, enligt Mediacoms tv-chef Patrick Wallin. Prosieben fortsätter att gå knackigt, främst på grund av dåliga siffror för Kanal 5.


Patrick Wallin har tagit fram siffror över den nordiska tv-marknaden för det första halvåret 2009.

– Jämfört med förra året så har det gått bäst för Viasat. De har två länder där de ökat mer än konkurrenterna och det land där man går sämst är det minsta av dem, alltså Danmark,  säger Patrick Wallin.

I Sverige har MTG ökat sina tittarsiffror (put) med 14 procent i den kommersiellt viktiga målgruppen 15-44 och 7 procent totalt.

– MTG har gått framåt trots att det går dåligt för TV3, som tappar 9 procent i tre plus. Men det är på grund av att TV6 gått fantastiskt bra.

TV6:s positiva trend har fortsatt och i juli gick kanalen om Kanal 5.

Samtidigt har TV4-Gruppen ökat med 4 procent i tre plus respektive 3 procent i 15-44 under det första halvåret.

– Det är starkt av "Storfyran" att behålla tittartidsandel, speciellt på sommaren då man hade ett monstruöst högt tittande i och med fotbolls-EM förra året, säger Patrick Wallin.

I målgruppen 15-44 ökade TV4 sin tittartidsandel under januari-juni.

– Det är ett trendbrott eftersom det är en målgrupp som de har haft svårt för tidigare, säger Patrick Wallin.

Däremot har TV4 Plus varit en besvikelse, säger han.

– Jag trodde de skulle klara av att göra den till en större kanal. Visserligen blir den marginellt större i 3 plus, men det är målgruppen 60 plus som drivit ökningen.

Prosieben inledde 2009 försiktigt och Kanal 5 sköt fram ett antal format eftersom annonsörerna avvaktade.

Det har straffat sig, säger Patrick Wallin.

– Kanal 9 har gått oerhört bra men den dåliga starten för Kanal 5 sätter sina spår. De har gjort en ganska dålig sommar också, fortsätter han.

Att gasa och bromsa beroende på hur annonsmarknaden ser ut att vara enkelt, säger Patrick Wallin.

– Men tittarbeteenden är svårare att få tillbaka. När man sedan kommer in högsäsongen gäller det att få en bra start. Och då har till exempel TV4 en stark lineup med "I am a celebrity", "Robinson" och "Idol".

Hur har reklamförsäljningen sett ut?

– Marknaden har ju sjunkit 15-16 procent. Kanalerna har haft svårt att försvara sina priser, speciellt om man är slutsåld och inte hunnit leverera ratings.

Men TV4 har nog gjort en bra start ekonomsikt men de har också kostnader på andra sidan, i form av programbudget.

Han fortsätter:

– MTG får nog svårare att möta sina siffror från förra året eftersom de hade ett så pass bra 2008.

De kommerisella mediehusens tittande första halvåret 2009 (procentuell förändring jämfört med 2008)

Totalt tittande (put) minuter

• TV4 (TV4, TV4+, TV400,TV4 Fakta, TV4film)

A3+: +4

A15-44: +3

• Viasat (TV3, TV6, TV8, ZTV)

A3+: +14

A15-44: +7

• SBS (Kanal5, Kanal9)

A3+: 0

A15-44: 0

Tittarandelar

• TV4 (TV4, TV4+, TV400,TV4 Fakta, TV4film)

A3+: -1

A15-44: +3

• Viasat (TV3, TV6, TV8, ZTV)

A3+: +3

A15-44: +7

• SBS (Kanal5, Kanal9)

A3+: -16

A15-44: -12

Martin Schori

Dela artikeln:


Dagens Medias nyhetsbrev

Genom att skicka in mina uppgifter godkänner jag Bonnier Business Media AB:s (BBM) allmänna villkor. Jag har även tagit del av BBM:s personuppgiftspolicy.