Stark start på tv-året för TV4

2018-02-07 16:00  
Sveriges Mästerkock i TV4. Foto: Daniel Ohlsson/TV4

Här är siffrorna för tv-husens januari.

När tv-året 2017 nyligen summerades, stod det klart att TV4-gruppen nådde sin högsta andel någonsin, med över en tredjedel av allt tittande i huvudmålgruppen 15-64. Det enligt siffror från MMS.

Av den totala tiden på drygt 2 timmar och 20 minuter ägnade den genomsnittlige tv-tittaren drygt 45 minuter åt TV4-Gruppens kanaler, vilket är en minskning med 1 minut sedan föregående år.

SVT var dock fortfarande största tv-hus bland de äldre tittarna, och därmed också i befolkningen som helhet (A3+).

En månad in i 2018 kan konstateras att TV4 gjort en stark start även på det här året.

”En bättre start på året kunde vi inte ha fått och det är extra skönt nu när vi går in i februari där SVT drar i gång Melodifestivalen och Discovery har vinter-OS”, skriver TV4:s kanalchef Fredrik Arefalk i ett blogginlägg.

Enligt TV4:s egna siffror är det "Sveriges Mästerkock" som dragit störst tittning i januari.

"Andelsmässigt landar januari för första gången någonsin på över 30 procent för TV4-Gruppen (30,6 procent i vår huvudmålgrupp 15-64 år). Anledningen till rekordnoteringen är att huvudkanalen TV4 ökar med hela 3,6 procentenheter jämfört med januari förra året. Från 18,5 till 22,1 procent, vilket är den högsta januariandelen sedan 2005", fortsätter Fredrik Arefalk.

Nedan är tv-husens och kanalernas andelar från MMS i respektive målgrupp, under januari 2018 i jämförelse med januari 2017.

TV4:s huvudmålgrupp 15-64:

MTG:s huvudmålgrupp 15-49:

 

Discovery Networks huvudmålgrupp 15-44:

 

Amanda Törner

Kommentarer

Välkommen att säga din mening på Dagens Media.

Principen för våra regler är enkel: visa respekt för de personer vi skriver om och andra läsare som kommenterar artiklarna. Alla kommentarer modereras efter publiceringen av Dagens Media eller av oss anlitad personal.

  Kommentarer

Läs även

Åsikter & debatt