Få hela storyn
Starta din prenumeration

Prenumerera


Rörligt

Stark kritik mot Solsidan

Nu väcks stark kritik mot produktplaceringen i "Solsidan". På twitter och programmets Facebooksida ifrågasätts reklamen.


Publicerad 2012-10-29 13:59
Uppdaterad 2015-12-06 14:06

Ämnen i artikeln:

Solsidan

Dela artikeln:

Den tredje säsongen av "Solsidan" har fått höga tittarsiffror, men nu väcks en allt större kritik mot produktplaceringen i serien.

Bland annat har Jonas Gardell reagerat och tweetat angående placeringen av McDonalds-produkter i senaste avsnittet.

"Mia Skäringer till regissören: ”Hur ska jag tänka i den här scenen?” Regissör till Mia: ”Tänk bara hur sugen du är på en Big Mac!”", skriver han bland annat.

Också filmmakaren Kjell Sundvall är kritisk mot den produktplacering som bedrivs i programmet, enligt Aftonbladet.

– Jag tycker att man är onödigt tydliga. Jag reagerade direkt. Om jag hade regisserat hade jag försökt hålla ned det, säger han till tidningen.

Även på programmets Facebooksida är det tätt mellan de kritiska kommentarerna.

"Med tanke på densiteten av produktplaceringar i solsidan borde man ju slippa reklamavbrottet nu när solsidan har blivit ett långt reklamavbrott i sig, men dock jäkligt roligt iallafall.", skriver en tittare bland annat.

Också längden på reklampauserna får kritik på sidan.

"Hej, tycker Solsidan borde gå på SVT istället. Solsidan är ju typ veckan höjdpunkt och allt man gör är att sitta och titta på reklam. Tack för mig!! :s", skriver en person på sidan.

Dagensmedia.se har sökt ansvariga på TV4, däribland programchefen Fredrik Arefalk, men har endast fått som svar att man arbetar på att få fram någon som kan svara på frågorna kring produktplaceringen.

Dagens Medias nyhetsbrev

Missa ingenting från Dagens Media! Prenumerera på vårt nyhetsbrev helt gratis!

Genom att skicka in mina uppgifter godkänner jag Bonnier Business Media AB:s (BBM) allmänna villkor. Jag har även tagit del av BBM:s personuppgiftspolicy.