Få hela storyn
Starta din prenumeration

Prenumerera

Onsdag28.10.2020

Kontakt

Annonsera

Meny

Starta din prenumeration

Prenumerera

Sök

Rörligt

Sponsorn i bråk med SVT

Publicerad: 17 Februari 2011, 06:05
Uppdaterad: 6 December 2015, 15:21

Sveriges Television hotar att tvinga Eric Saade att i sista stund byta kläder inför delfinalen på lördag. Klädsponsorn går nu till motangrepp.


Ämnen i artikeln:

MelodifestivalenSVT

SVT har väldigt strikta regler för sponsring av artister i Melodifestivalen. Trots det planerar klädmärket Selected Homme att sponsra flickidolen Eric Saade med scenkläder, och använda honom i sin marknadsföring.

Dagensmedia.se har tidigare berättat om bråket mellan klädföretaget och SVT, som äger rättigheterna till Melodifestivalen.

– Om det stämmer så blir det svårt för honom att ha de kläderna på sig i rutan, sa Thomas Hall, projektledare för melodifestivalen till dagensmedia.se.

Klädsponsorn Selected Homme som ingår i Bestseller-koncernen upprörs av beskedet från SVT.

– Vi ser ingen anledning till att han ska byta kläder då det inte finns någon synlig logga på outfiten, säger Jessica Clarin Lindberg, pr- och marketingansvarig på Bestseller till dagensmedia.se.

Granskningsnämndens regelverk säger att det är förbjudet att ”otillbörligt gynna kommersiella intressen”.

– Vi har samarbetat med Eric Saade under en längre period så det var självklart för oss att vi skulle göra hans scenkläder. Kläderna är en del av hans nummer och kommer inte att säljas i butik. Det kommer inte att vara en Anna Bergendahl-grej med stor synlig logga, säger Jessica Clarin Lindberg.

Just Anna Bergendahl stoppade under förra årets Melodifestival från att visa upp sina röda Converse-skor, av samma skäl som Eric Saade nu kan tvingas byta kläder.

Selected Homme kommer inte vidta några åtgärder inför lördagsfinalen förrän SVT hör av sig.

– Då får vi ta det då, men vi ser ingen anledning till att han ska byta kläder, säger Jessica Clarin Lindberg,

Stephan Drenzel

Ämnen i artikeln:

MelodifestivalenSVT

Dela artikeln:


Dagens Medias nyhetsbrev

Genom att skicka in mina uppgifter godkänner jag Bonnier Business Media AB:s (BBM) allmänna villkor. Jag har även tagit del av BBM:s personuppgiftspolicy.