Sponsorerna om Dansfeber: "Usel siffra"

TV4:s storsatsning drog endast 410 000 tittare i lördags. En siffra som programmets sponsorer är mycket besvikna över. "Vi har ett stort ansvar", säger mediebyrån Starcoms tv-chef Niklas Bellander.

Dansfebers premiärsiffra på 870 000 hade i lördags förvandlats till 410 000.

– Tittarsiffran var ju ganska usel i lördags. Vi hade naturligtvis hoppats på mer, men det är lite tidigt fatt säga att man vill göra något åt samarbetet, säger Philip Junghanh, marknadschef på Kavli, som är en av fyra huvudsponsorer.

Marie Horneman, marknadschef på Blocket – en annan sponsor – har en liknande uppfattning.

– Det är tråkigt förstås. Vi hoppas att de stiger under kommande programmen, säger hon.

Sponsorupplägget är dessutom lite ovanligt, då företagen köpt platserna av TV4:s samarbetspartner Plan, via ett säljbolag.

Igår sa TV4 att de skulle sätta sig ned och analyser tittarraset och se hur man kan göra för att kunna locka tillbaka tittarna från premiärprogrammet. Någon som väntar på resultatet är Niklas Bellander, tv-chef på Starcom, som är Blockets mediebyrå.

– Vi kommer att få ett besked så fort de kommit fram till hur de tänker agera, säger han.

Kunderna betalar massa pengar för att få bra rådgivning kring bland annat sponsring. Vilket ansvar har ni som mediebyrå?

­– Vi har ett stort ansvar gentemot våra uppdragsgivare och ger dem underbyggda rekommendationer.

Ingen av annonsörerna vill dock lägga skulden på sina konsulter.

– Jag är alltid ansvarig för de beslut vi tar, det kan jag aldrig ifrånsäga mig, säger Richard Götbring på Mio, en tredje huvudsponsor som anlitar Starcom Malmö.

Marie Horneman på Blocket:

– Mediebyrån har en rådgivande funktion, men det är vi som tar beslutet i de här frågorna, säger hon.

Martin Schori

Publicerad 2010-09-07 14.27Uppdaterad 2015-12-06 15.40

Dela artikeln: