Få hela storyn
Starta din prenumeration

Prenumerera


Rörligt

Sponsorerna lämnar TV4

Flera av Äntligen hemmas programsponsorer bryter sina avtal efter sexskandalen kring Martin Timell.

Madeleine Nilsson

Redaktör

madeleine@dagensmedia.se


Publicerad: 23 Oktober 2017, 06:01
Uppdaterad: 23 Oktober 2017, 06:01

Ämnen i artikeln:

TV4Martin Timell

Martin Timell. Bild: Wikimedia commons

Som Dagens Media tidigare har berättat lyfter TV4 Martin Timells program ur tablån efter att han anklagats för sexuella trakasserier, och för att ha uttalat sig både rasistiskt och homofobiskt. Martin Timell har sedan erkänt att han är skyldig till anklagelserna.

En helt ny säsong av "Äntligen hemma" drog igång så sent som i tisdags den 17 oktober med sändning mellan 21.00 och 22.00. Även "Fuskbyggarna" är Martin Timell programledare för. Den senaste säsongen startade den 22 augusti och sändes i totalt åtta avsnitt.

Nu reagerar programsponsorerna.

Både Ohlssons Tyger och S-blommor uppger för Expressen att de idag kommer att bryta sina sponsoravtal med TV4.

Även Panduro Hobby, som sponsrat ”Äntligen hemma” i 15 år, tar ”kraftigt avstånd” mot uppgifterna om Martin Timell.

Enligt Expressen uppger även flera andra sponsorer att de för en dialog med produktionsbolaget Meter när det gäller framtida samarbeten – och att anklagelserna mot Timell helt strider mot företagens värdegrund.

Reklamintäkterna för ”Äntligen hemma” uppgår till cirka 1,5-2 miljoner kronor per avsnitt, enligt beräkningar av Dentsu Aegis kommersielle direktör John Aleman.

Förra höstsäsongen sändes tolv avsnitt av ”Äntligen hemma”, vilket alltså skulle betyda en intäkt på 18-24 miljoner kronor som TV4 nu kan gå miste om.

Under förra året drog programmet in 31,5-42 miljoner kronor, enligt Expressen.

Ämnen i artikeln:

TV4Martin Timell

Dela artikeln:

Dagens Medias nyhetsbrev

Missa ingenting från Dagens Media! Prenumerera på vårt nyhetsbrev helt gratis!

Genom att skicka in mina uppgifter godkänner jag Bonnier Business Media AB:s (BBM) allmänna villkor. Jag har även tagit del av BBM:s personuppgiftspolicy.