Få hela storyn
Starta din prenumeration

Prenumerera

Torsdag29.10.2020

Kontakt

Annonsera

Meny

Starta din prenumeration

Prenumerera

Sök

Rörligt

”Sponsorerna för nog diskussioner med TV4”

Publicerad: 16 September 2009, 09:02
Uppdaterad: 6 December 2015, 16:14

Sponsorerna kan kräva kompensation efter Kändisdjungelns fiasko.


TV4:s nyproduktion Kändisdjungeln lanserades som ett stort och påkostat underhållningsprogram som skulle sändas i symbios med Idol, för att behålla tittarna efter Idols slut.

Så blev inte fallet. Efter premiäravsnittet i fredags, som lockade 1,2 miljoner tittare sågades programmet i kvällspressen, och på lördagskvällen hade tittandet rasat med 70 procent till 360.000.

För sponsorerna innebär tittarsiffrorna en besvikelse.

– Starten har varit ojämn. På lördagen åkte programmet på en dubbelsmäll eftersom det sändes samtidigt som Oldsbergs ”Här är ditt liv”, säger Daniel Lundin på mediebyrån OMD, som jobbar med Comhems tv-sponsring.

Johan Eidmann, vd på Bizkit, tycker att sponsorerna ska kräva kompensation av TV4.

– TV4 har underlevererat i antal tittare och det ska sponsorerna kompenseras för, säger Johan Eidmann.

Kändisdjungeln sponsras bland annat av Comhem och nya vädersajten Klart.se. Johan Eidmann beräknar kostnaden för att sponsra programmet till mellan en halv och en miljon kronor.

– En annonsör vill ha ut två saker av att sponsra ett program. Det ena är tittarna och det andra är att renommésnylta genom att befinna sig i programmiljön. Den här gången blev det två fel av två möjliga. Jag tror att sponsorerna för samtal med 4:an om kompensation efter de låga tittarsiffrorna, säger han.

Daniel Lundin vill inte berätta om förhandlingar pågår med TV4.

– Om samtal sker så är det en sak mellan oss, säger Daniel Lundin.

Vad var Comhems förväntningar på programmet?

– Comhem vill synas i breda underhållningsformat som lockar familjer och samlar tittandet kring tv:n.

Efter helgens fiaskosiffror har en del tittare hittat tillbaka till Kändisdjungeln de senaste dagarna. Gårdagens livesändning sågs av 794.000 personer, enligt preliminära siffror från TV4, med 23,3 procents andel i målgruppen 15-44 år.

– Om programmet kan ligga runt 800.000 tittare, med nuvarande åldersfördelning, måste man vara nöjd, säger Daniel Lundin.

Comhems marknadschef Yvonne Pils säger att det i nuläget inte är aktuellt att diskutera kompensation med TV4.

– Det är för tidigt att säga om vi får ut vad vi har betalat för. Vi ligger med under programmet, som slutar den 26 september, och därefter kommer vi att utvärdera sponsorskapet.

Varför valde Com Hem att sponsra Kändisdjungeln?

– Vi har i vår mediemix en del som vi använder för sponsorskap av olika program. Vi har ett nära samarbete med TV4 och som en del i det samarbetet så ser vi det som naturligt att vi också står vid TV4:s sida när det handlar om deras nya programsatsningar, säger Yvonne Pils.

Vilka var förväntningarna på sponsorskapet?

– Det här är ett nytt program vilket gör det svårt att sätta några räckvidder. Inför lanseringen så gick vi på att det skulle vara ett brett familje- och underhållningsformat, där två kända programledare som David Hellenius och Tilde de Paula deltar.

TV4:s programchef Fredrik Arefalk är mycket nöjd med tisdagens siffror.

– Det är grymt starkt att komma tillbaka som vi gör igår och vinna 21-timmen med god marginal i alla viktiga målgrupper. Kändisdjungeln har verkligen hittat sin form och tittarna har hittat programmet, säger han.

Kristin Djerf

kristin.djerf@dagensmedia.se

Dela artikeln:


Dagens Medias nyhetsbrev

Genom att skicka in mina uppgifter godkänner jag Bonnier Business Media AB:s (BBM) allmänna villkor. Jag har även tagit del av BBM:s personuppgiftspolicy.