Få hela storyn
Starta din prenumeration

Prenumerera


Rörligt

Spår fortsatt dominans för globala streamingjättar

Strömmade tv-tjänster, både sett till abonnenter och omsättning samt SVOD, tar allt större andelar av hushållens totala utgifter för tv och video i Norden. Men det är de globala jättarna som rycker fram snabbast.


Publicerad 2016-12-22 10:58
Uppdaterad 2016-12-23 13:06

Ämnen i artikeln:

Netflix

Dela artikeln:

Vid slutet av 2016 abonnerar omkring 3,8 miljoner nordiska hushåll på en eller flera strömmade betal-tv-tjänster – en nettoökning med 600 000 hushåll jämfört med samma period föregående år, enligt färska siffror från Mediavision.

Tillväxten spås fortsätta under 2017. Inom ett år väntas två av fem nordiska hushåll abonnera. Majoriteten av tillväxten kommer från globala mediejättar.

I dag står Netflix och HBO tillsammans för nästan 60 procent av alla SVOD-abonnemang i Norden. Sett till tittarvanor står Youtube och Netflix för nästan hälften av allt webb-tv-tittande en genomsnittlig dag 2016.

– Mot 2017 kommer konkurrensen sannolikt att intensifieras. Vi ser att nya tjänster såsom Amazon ger sig in på den nordiska OTT-marknaden, samtligt som lokala aktörer försöker återta mark, vilket sannolikt kommer att driva ytterligare tillväxt. Det är därför innehåll – och då huvudsakligen originalserier – kommer att bli allt viktigare under de kommande åren. Vi kommer att fortsätta att följa utvecklingen 2017, när nästa våg av OTT-tjänster slår emot de nordiska marknaderna, säger Marie Nilsson, VD på Mediavision i ett pressmeddelande.

Dagens Medias nyhetsbrev

Missa ingenting från Dagens Media! Prenumerera på vårt nyhetsbrev helt gratis!

Genom att skicka in mina uppgifter godkänner jag Bonnier Business Media AB:s (BBM) allmänna villkor. Jag har även tagit del av BBM:s personuppgiftspolicy.