Få hela storyn
Starta din prenumeration

Prenumerera

tisdag18.05.2021

Kontakt

Annonsera

Meny

Starta din prenumeration

Prenumerera

Sök

Rörligt

Snowman köper Hard Hat

Publicerad: 28 november 2011, 09:39
Uppdaterad: 6 december 2015, 14:49

Snowman köper Mats Dickléns och Calle Schulmans produktionsbolag Hard Hat av Schibsted.


Ämnen i artikeln:

Snowman

Red Arrow-ägda produktionsbolaget Snowman har köpt en majoritet av aktierna i digitala produktionsbolaget Hard Hat i Stockholm.

Hard Hat startade 2009 av Mats Dicklén och Calle Schulman och specialiserar sig på webb-tv- och AFP-produktioner. Bolaget köptes av Schibsted Tillväxtmedier i slutet av 2009.

- Vi har haft ett jätteroligt och lönsamt samarbete med gänget på Hard Hat, men funnit att deras verksamhet inte riktigt överensstämmer med Tillväxtmediers portfölj. Vi skiljs som bästa vänner och jag önskar dem all lycka med sina nya ägare, säger Schibsteds Tillväxtmediers vd Mats Eriksson i ett pressmeddelande.

Bland kunderna finns SVT, Kanal 5, Procter & Gamble och Bauhaus och bolaget ligger bland annat bakom "Schulman show" på Aftonbladet.se.

– Det var i grund och botten ett enkelt val, de är bäst i Sverige på sin typ av innehåll. Jag har följt bolaget länge och blivit allt mer imponerad över hur de har lyckats. De är kreativa och har hög komtetens och levererar bra kvalitet och smarta affärslösningar till ett bra pris, säger Pontus Gårdinger till dagensmedia.se.

Snowman drog i gång på allvar vid årsskiftet och enligt Pontus Gårdinger var planen från start att bredda verksamheten inom webb-tv och AFP.

– Vi kunde ha valt att göra det på annat sätt men det här tycker jag är den bästa lösningen, säger han.

Han vill inte säga hur stor del av Hard Hat som nu övergår i Snowmans ägo, men berättar att det är mer än två tredjedelar av bolaget. Även prissumman är hemlig.

Hard Hats sju medarbetare flyttar nu till Snowmans lokaler, vilket innebär att Snowman blir nästan dubbelt så stort som tidigare. Hard Hat behåller dock sitt eget namn.

– Det är viktgt att de får behålla en egen identitet. Men våra respektive kreativa avdelningar kommer att kunna stötta varandra. 

Hard Hat omsatte 11,4 miljoner kronor 2010 och gjorde en vinst på 1,2 miljoner kronor.

– Det är intressant att ett bolag som är så ungt redan går med vinst. Det hör inte till vanligheterna, säger Pontus Gårdinger.

Kristin Djerf

kristin.djerf@dagensmedia.se

Ämnen i artikeln:

Snowman

Dela artikeln:


Dagens Medias nyhetsbrev

Genom att skicka in mina uppgifter godkänner jag Bonnier Business Media AB:s (BBM) allmänna villkor. Jag har även tagit del av BBM:s personuppgiftspolicy.