Få hela storyn
Starta din prenumeration

Prenumerera

Rörligt

Snart släpps Neflix reklamversion – så ser abonnemanget ut

Publicerad: 14 oktober 2022, 09:48

Den reklamfinansierade varianten kallas för ”Basic with Ads” och kostar 6,99 dollar i månaden.

Foto: Netflix

Inför novembers lansering av Netflix hybridversion avslöjar streamingjätten nu flera detaljer kring abonnemanget, däribland priset.

Ämnen i artikeln:

NyheterNetflix

Linnéa Kihlström

linnea.kihlstrom@dagensmedia.se


Netflix planer på att släppa en delvis reklamfinansierad (HVOD – Hybrid video on demand) variant presenterades i april vid släppet av 2022:s första kvartalsrapport. Av rapporten framgick nämligen att Netflix – för första gången på ett decennium – minskade antalet abonnenter.

Mindre än en månad innan den nya hybridversionen släpps på tolv marknader avslöjar nu Netflix flera detaljer kring tjänsten, rapporterar Adage.

Den reklamfinansierade varianten kommer att kallas för ”Basic with Ads”. Priset för ett abonnemang landar på 6,99 dollar i månaden, vilket är ett drygt 30 procent lägre pris än ”Basic”-abonnemanget. Vilket innehåll en HVOD- respektive SVOD-prenumerant på Netflix får kommer dock att skilja sig. Det eftersom regler kring licenser gör att vissa filmer och tv-serier inte går att visa i den delvis reklamfinansierade versionen.

LÄS OCKSÅ: ”Här är allt vi vet om Netflix nya annonserbjudande” 

De tittare som väljer att haka på ”Basic with Ads” kan räkna med omkring 4–5 minuter reklam per timme. Avbrotten, som ligger innan och under uppspelningen, uppgår till 15–30 sekunder långa.

För de annonsörer som väljer att köpa reklamutrymme på Netflix finns möjligheten att rikta reklamen mot målgrupper utifrån land eller innehåll. Annonsörerna kan också aktivt välja att inte synas i vissa sammanhang. Enligt Netflix vd har intresset från annonsörer hittills varit stort.

Netflix reklamversion släpps i USA, Australien, Brasilien, Kanada, Frankrike, Tyskland, Japan, Sydkorea, Mexiko, Spanien och Storbritannien i november. Tjänsten konkurrerar med andra stora streamingbolag däribland Amazon, Disney Plus och NBCUniversals Peacock, som alla sedan tidigare erbjuder reklamfinansierade varianter. 

LÄS OCKSÅ: Dagens Media reder ut – här är streamingbegreppen du måste ha koll på

Dela artikeln:

Dagens Medias nyhetsbrev

Välj nyhetsbrev