Rörligt
Snart har Damallsvenskan premiär – här är Viaplays satsning
Publicerad: 2 mars 2022, 13:56
Viaplays dam allsvenska team, från vänster: Petronella Ekroth, Saga Fredriksson, Bojan Djordjic, Johanna Ojala, Lovisa Giertta, Johanna Frisk och Pär Lagerström. Foto: Karl Nordlund/Nent Group
På onsdagen avslöjade Nent hur satsningen på Damallsvenskan ska se ut samt vilka som kommer att agera programledare och experter.
I november stod det klart att Nent Group lagt vantarna på rättigheterna till OBOS Damallsvenskan i tio länder fram till 2026.
LÄS OCKSÅ: Nent köper Damallsvenskan – ska få ligan att växa: ”Krävs en inramning som kan konkurrera”
Den 26 mars inleds den svenska säsongen med en premiärmatch mellan Hammarby och Eskilstuna United på Tele2 Arena. Där för att följa och rapportera från matchen finns Viaplays programledare, experter och kommentatorer. Samtliga 182 seriematcher kommer att direktsändas hela säsongen.
I dag onsdag avslöjades hur streamingtjänsten Viaplays satsning ska se ut. Bland annat kommer varje omgång att inledas med en arenastudio och avslutas med ett magasin på måndagar. Dessa kommer att gå i såväl Viaplay som TV6 och programledas av Lovisa Giertta och längdåkningsstjärnan Johanna Ojala.
LÄS OCKSÅ: Nent om ompositioneringen av TV6: ”Vi vill bygga en mycket starkare kanal”
– Fotbollstittarna kommer se att vi gjort en rejäl ansträngning, samtidigt vill jag betona att det krävs att vi alla lyfter oss en nivå och satsar mer. Det gäller oss, men även klubbarna, förbundet, supportrarna och sportredaktioner i hela landet. Potentialen i damfotbollen är enorm och jag tycker att vi har ett guldläge, tiden är helt rätt. Drömmen är att vi tillsammans lyfter damfotbollen och gör ligan till den främsta i Europa, säger Lotta Folcker, sportchef Sverige.
Här är Viaplays team
Lovisa Giertta, programledare
Johanna Ojala, programledare
Bojan Djordjic, expert
Petronella Ekroth, expert
Saga Fredriksson, expert
Johanna Frisk, expert
Pär Lagerström, expert
Henrik Strömblad, huvudkommentator