Få hela storyn
Starta din prenumeration

Prenumerera


Rörligt

Smärtsam digital resa – mot dagens vinst

TV4 har gjort ett kanonresultat. Bonnier Broadcastings vd Casten Almqvist hyllar medarbetarnas förmåga att förhålla sig till förändring. "Det är nyckeln".

Philip Wallin

Reporter

philip.wallin@dagensmedia.se


Publicerad: 15 Februari 2019, 13:44

Ämnen i artikeln:

TV4CMoreBonnier Broadcasting

En nöjd Casten Almqvist, vd, Bonnier Broadcasting.

Foto: Janne Næss

TV4 hade ett rekordår 2018 och har gjort en vinst på 1,4 miljarder kronor. En vinstökning med 140 procent och en omsättningsökning med 10 procent till 8,3 miljarder. 

Bonnier Broadcastings vd Casten Almqvist är förstås nöjd och har firat med sina medarbetare på fredagsförmiddagen. 

Casten Almqvist, som klev på som vd på TV4 i december 2011, har sett vinsten öka – från de cirka 500 miljonerna under de första åren till dagens topp. 

–  Normal intjäning på TV4 har legat på runt 500–600 miljoner. I fjol när vi gick igenom miljardvallen så trodde många att det var ett exeptionellt år. Det vi sa då var att vi ser konturerna till en hållbar reklam-tv-affär. 

Vd:n menar att det är på goda grunder som TV4 nu är inne på den hållbara linjen. 

– Vi kan skryta med att vi är ett av Europas mest digitalt transformerade tv-bolag. Samtidigt ska man vara ödmjuk och säga att vi har varit tvungna då den svenska publiken är så oerhört långt fram i sin digitalisering. Ska man kunna matcha svenska publikens behov så måste man ligga längst fram. 

Ni gjorde en digital transformation som var smärtsam? 

– Det stämmer, och den pågår fortfarande. Vi sjösatte en strategi 2014 som vi döpte till ”Från tittare till användare” och i den ingick att aggressivt attackera vår egen kärnaffär, det vill säga linjär-tv. Vi konstaterade att om inte vi utmanar oss och försöker få publiken att flytta till TV4 Play – då kommer någon annan att göra det. 

TV4 gick under några år från 1 procents personalomsättning till 25 procent. 

– Vi gjorde stora kompetensväxlingar och rekryterade många nya kollegor inom produkt och teknik. 

Framgången i dagens bokslut kan delvis förklaras med växlingen från att vara beroende av linjär-tv till att blir en mer digital tv-kanal. TV4 Play har parerat räckviddstappet linjärt. 

Vilken är huvudanledningen till att TV4 går så bra? 

– En distinkt idé om att vi måste förflytta oss dit där användarna är. Sedan att vi har en hög disciplin och skärpa i vårt genomförande. Vi har lyckats skapa en vardag som bygger på insikten att förändring är den nya konstanten. Det är en grundpremiss att förändring kommer att pågå med accelererad styrka och fart. Vi har lärt oss att förhålla oss till det, och har en medarbetarskara som omfamnar förändring. Det tror jag är nyckeln. 

C More fortsätter dock att gå med förlust. Även om förlusten minskade från 296 miljoner kronor till 99 miljoner kronor. En minsking som Casten Almqvist också är nöjd med och hellre framhåller än förlusten i sig. 

Hur tror du kommande ägaren Telia ser på att C More och finska MTV går med förlust? 

– Det är väl känt. Jag hoppas att Telia också konstaterar att C More kraftigt förbättrat resultatet och ligger en bit före våra egna planer då resultat med råge överträffar vad vi trodde. Jag håller tummarna för att de ser det jag gör. 

Casten Almqvist menar att strategin att slå ihop TV4:s och C Mores organisationer under en chef, Mattias Berg, har varit framgångsrik. De två varumärkena har byggt varandra istället för att konkurrera. 

– Ett konkret exempel är våra inloggade användare. Vi har 4,7 miljoner användare på TV4 Play, en bra rekryteringsbas in i C More. 

Hur mycket är besparingar av resultatförbättringen? 

– Vi har en hög grad av disciplin på kostnader inom Bonnier Broadcasting och sjösatte ett stort besparingsprogram för några år sedan där 90 medarbetare, framför allt mellanchefer, fick lämna. Det är effekter som vi märker nu. Alla de här intäktsökningarna sker utan att vi har ökat kostnaderna. De är mer eller mindre oförändrade. 

Dela artikeln:

Dagens Medias nyhetsbrev

Missa ingenting från Dagens Media! Prenumerera på vårt nyhetsbrev helt gratis!

Genom att skicka in mina uppgifter godkänner jag Bonnier Business Media AB:s (BBM) allmänna villkor. Jag har även tagit del av BBM:s personuppgiftspolicy.