Få hela storyn
Starta din prenumeration

Prenumerera

Torsdag29.10.2020

Kontakt

Annonsera

Meny

Starta din prenumeration

Prenumerera

Sök

Rörligt

Smartclip ut i mobilen – finns nu på tre plattformar

Publicerad: 21 Februari 2011, 09:18
Uppdaterad: 6 December 2015, 15:20

Annonsvideonätverket Smartclip knyter samman webb-tv och internet-tv med tv i mobilen. Vattenfall är första annonsören ut på den nya plattformen.


– Tv-tittandet blir allt mer fragmenterat. Förutom den linjära tv:n på väggen tittar folk allt mer på tv på webben, via internet-tv och i mobilen. Genom att knyta samman de här tre kanalerna ger vi annonsörerna en större möjlighet att nå hela sin målgrupp, säger Magnus Hultman, vd för Smartclip i Sverige.  

I Smartclips nätverk finns flera hundra sajter av skiftande storlek, där Expressens webb-tv är den största trafikmässigt. Räckvidden för nätverket är, enligt Magnus Hultman, 2,5 miljoner unika besökare i veckan.

Vattenfall är först ut som annonsör på Freeride.tvs tre plattformar med sin film kring företagets sponsorskap av svensk skidsport och det Internationella Skidförbundet. Filmen har visats bland annat i samband med Alpina skid-VM som avslutades i helgen.

Smartclip säljer sitt nätverk antingen som räckviddspaket eller på målgrupp. Annonskostnaden ligger mellan 300 och 375 kronor brutto för 1000 kontakter.

– Det här är framtidens tv. Mediebyråerna har förstått fördelarna men annonsörerna behöver fortfarande lite utbildning i hur det här kan hjälpa dem att nå sin målgrupp.

Smartclip grundades i Tyskland 2008 och etablerade sig förra hösten i Sverige och erbjuder enligt dem själva Nordens största räckvidd inom onlinevideannonsering.

Henrik Widell

Dela artikeln:


Dagens Medias nyhetsbrev

Genom att skicka in mina uppgifter godkänner jag Bonnier Business Media AB:s (BBM) allmänna villkor. Jag har även tagit del av BBM:s personuppgiftspolicy.