Få hela storyn
Starta din prenumeration

Prenumerera

Fredag18.09.2020

Kontakt

Annonsera

Meny

Starta din prenumeration

Prenumerera

Sök

Rörligt

Smartclip säljs – igen

Publicerad: 21 Mars 2016, 09:23
Uppdaterad: 21 Mars 2016, 12:38

Smartclip säljs – till en värdering på omkring 450 miljoner kronor. Här är bolaget som tar över Smartclip.


Smartclip, ett europeiskt annonsnätverk för webb-tv, köptes 2011 upp av Adconion media group.

I dagsläget har bolaget kontor i en rad europeiska länder, USA, Mexiko, Ryssland och Australien.

Nu styckas bolaget upp.

Mediengruppe RTL Deutschland hostar upp 46,9 miljoner euro, motsvarande 435 miljoner kronor, för 93.75 procent av aktierna i Smartclip.

Säljare är AMG Advertising Topco Ltd (tidigare Adconion media group ) samt ett antal nyckelpersoner inom Smartclips ledning. Sedan tidigare har AMG sålt av den amerikanska delen av Smartclip till Amobee.

Affären innebär att Mediengruppe RTL Deutschland köper Smartclips verksamhet i Tyskland, Nederländerna, Skandinavien och Italien.

– Förvärvet av smartclip kommer signifikant att stärka vår position som ledande mediasäljbolag inom online video annonsering. I Tyskland kommer räckvidden, och även annonsutrymmet, att växa substantiellt i och med detta förvärv, säger Anke Schäferkordt, vd för Mediengruppe RTL Deutschland, i ett pressmeddelande.

Smartclips verksamhet i Spanien och Latinamerika ingår inte i köpet. Dessa bolag ska i framtiden licensiera smartclips teknologi och varumärke.

Smartclips nordiska verksamhet omsatte 132 miljoner kronor enligt sitt senast tillgängliga bokslut (helåret 2014). Rörelseresultatet landade på 6,3 miljoner kronor.

Smartclip grundades i Tyskland 2008 och tog klivet in på den nordiska marknaden 2010.

Erik Wisterberg

erik@dagensmedia.se

Dela artikeln:


Dagens Medias nyhetsbrev

Genom att skicka in mina uppgifter godkänner jag Bonnier Business Media AB:s (BBM) allmänna villkor. Jag har även tagit del av BBM:s personuppgiftspolicy.