Få hela storyn
Starta din prenumeration
Rörligt
Publicerad: 31 maj 2021, 09:57
Youtube når totalt 47 procent av barnen, medan SVT Play når 40 procent av flickorna under ett genomsnittligt dygn, enligt MMS.
Foto: Getty Images
Youtube är fortsatt populärast bland 3-8-åringarna. Samtidigt tappar Netflix tittande till SVT Play, enligt MMS senaste Trend och tema-rapport.
MMS har i sin senaste Trend och tema-rapport undersökt vad 3-8 åringar tittar på för onlinevideo.
Undersökningen visar att Youtube fortsatt är populärast, men att fler pojkar än flickor tittar på tjänsten. Den dagliga räckvidden för pojkar och flickor ligger på 50 procent respektive 44 procent.
Youtube når totalt 47 procent av barnen, medan SVT Play når 40 procent av flickorna under ett genomsnittligt dygn, enligt rapporten.
LÄS OCKSÅ: Tiktok allt populärare bland unga – når mer än hälften
På delad andraplats hittar vi SVT Play och Netflix – tjänster som i stället når fler flickor än pojkar, med en daglig genomsnittlig räckvidd på 40 respektive 33 procent. Netflix har senaste halvåret dock tappat i räckvidd, medan SVT Play ökat.
Staplarna visar fördelningen.
Foto: MMS
Disney plus når dagligen 11 procent av barnen och tjänstens dagliga räckvidd är oförändrad sedan lanseringen hösten 2020, med en räckvidd på 15 respektive 7 procent för flickor respektive pojkar. Det är främst 3-5-åringar som varje dag tittar på Disney Plus.