Få hela storyn
Starta din prenumeration

Prenumerera

Rörligt

Små barn väljer helst Youtube – framför allt pojkar

Publicerad: 31 maj 2021, 09:57

Youtube når totalt 47 procent av barnen, medan SVT Play når 40 procent av flickorna under ett genomsnittligt dygn, enligt MMS.

Foto: Getty Images

Youtube är fortsatt populärast bland 3-8-åringarna. Samtidigt tappar Netflix tittande till SVT Play, enligt MMS senaste Trend och tema-rapport.


Ämnen i artikeln:

SVT PlayNetflixYoutubeMMSDisney Plus

MMS har i sin senaste Trend och tema-rapport undersökt vad 3-8 åringar tittar på för onlinevideo.

Undersökningen visar att Youtube fortsatt är populärast, men att fler pojkar än flickor tittar på tjänsten. Den dagliga räckvidden för pojkar och flickor ligger på 50 procent respektive 44 procent.  

Youtube når totalt 47 procent av barnen, medan SVT Play når 40 procent av flickorna under ett genomsnittligt dygn, enligt rapporten. 

LÄS OCKSÅ: Tiktok allt populärare bland unga – når mer än hälften 

På delad andraplats hittar vi SVT Play och Netflix – tjänster som i stället når fler flickor än pojkar, med en daglig genomsnittlig räckvidd på 40 respektive 33 procent. Netflix har senaste halvåret dock tappat i räckvidd, medan SVT Play ökat.

Staplarna visar fördelningen.

Foto: MMS

Disney plus når dagligen 11 procent av barnen och tjänstens dagliga räckvidd är oförändrad sedan lanseringen hösten 2020, med en räckvidd på 15 respektive 7 procent för flickor respektive pojkar. Det är främst 3-5-åringar som varje dag tittar på Disney Plus.

 

David Gustavsson

Reporter

david.gustavsson@dagensmedia.se

Dela artikeln:


Dagens Medias nyhetsbrev

Genom att skicka in mina uppgifter godkänner jag Bonnier Business Media AB:s (BBM) allmänna villkor. Jag har även tagit del av BBM:s personuppgiftspolicy.