Få hela storyn
Starta din prenumeration

Prenumerera


Rörligt

Slår tillbaka mot TV4

TV4 Sveriges vd Åsa Severed svingade mot direktmarknadsföringen och morgonpressen. Nu får hon svar på tal.


Publicerad 2010-10-07 10:46
Uppdaterad 2015-12-06 15:36

Ämnen i artikeln:

Svensk Direktreklam

Dela artikeln:

Som Dagensmedia.se tidigare berättat slår TV4:s lokala reklamförsäljning alla rekord. Nu skruvar man upp jakten på större andelar genom att erbjuda lokalt utrymme även i TV4 Plus, framför allt till mindre annonsörer som tycker att "Storfyran" är för dyrt.

Samtidigt gav TV4 Sveriges vd Åsa Severed en känga åt direktmarknadsföringsbranschen och morgonpressen, som dominerar den lokala annonskakan - som uppskattas till 13 miljarder kronor.

– Tv-tittander går inte ner, men det gör tidningsläsandet. Annonsörerna är också missnöjda med effekten av dr och att det är inte miljövänligt, sa hon.

Nu får hon svar på tal. Svensk Direktreklam, SDR, är Sveriges största distributör som renodlat är inriktad på oadresserad direktreklam. Marknadschefen Göran Kontin reagerade starkt när han läste Åsa Severeds uttalanden.

– Min första fundering är hur Åsa Severed vet att annonsörerna är missnöjda med direktreklam. De lokala dr-marknaderna har legat hyfsat stabila genom konjunkturnedgångar. Hon har inte rätt helt enkelt, säger han.

Göran Kontin tror att TV4 Plus har pengar att tjäna på lokalt annonssälj – men han tror inte att det kommer att ske på andra mediers bekostnad.

– Jag tror att att många direktreklamkunder kommer att förstärka sina utskick med en blänkare i lokal-tv, precis som man gör på riksplanet. Detta blir positivt för de lokala marknaderna.

Kan ni tänka er ett samarbete med TV4 Plus?

– Vi har inte diskuterat det. Men det kan vi överväga om det finns intresse från båda parter.

Inte heller Bring Citymail skräms av Åsa Severeds uttalanden.

 – Den senaste undersökningen från Icebreak visar på det motsatta. Där ser man att direktreklamen som säljutlösande kanal är på frammarsch, säger marknadsdirektören Susanne Hallberg.

Hon ser även att direktreklam erbjuder större möjligheter att rikta sina erbjudanden till en specifik målgrupp än lokal-tv.

– I tv nås alla av som sätter på tv:n av samma budskap. Men när du köper ut adresser den målgrupp som annonsören har valt ut ett budskap speciellt framtaget för just dem.

Anders Sjösten är vd för annonspaketet Mediekompaniet, som erbjuder plats i 74 morgontidningar. Han säger att det är svårt att veta hur TV4:s offensiv påverkar dem.

– Kampen om marknaden är ingen rätlinjig ekvation eller noll-summespel. Vad det dock skulle innebära är mer av passiviserande reklam, med risken för mindre av aktivt sökande. Det som tillsammans med trovärdighet är den lokala morgontidningens främsta argument, skriver han i ett mejl till Dagensmedia.se.

Han fortsätter:

– Frågan är om marknaden egentligen behöver detta, eller om det är TV4 som snart förlorar balansen i lindansandet kring tittarens intresse för programmen, det zappande ointresset, samt reklamens irriterande effekt i kommersiell tv.

Erik Wisterberg

erik@dagensmedia.se

Martin Schori

Dagens Medias nyhetsbrev

Missa ingenting från Dagens Media! Prenumerera på vårt nyhetsbrev helt gratis!

Genom att skicka in mina uppgifter godkänner jag Bonnier Business Media AB:s (BBM) allmänna villkor. Jag har även tagit del av BBM:s personuppgiftspolicy.