Få hela storyn
Starta din prenumeration

Prenumerera
Sök



Rörligt

Slaget om tittarna – så gick det 2018

Publicerad: 18 Januari 2019, 09:10

TV4 dominerar när det kommer till att öka sin andel av tittningen.


Ämnen i artikeln:

NENT GroupTV4Discovery

De svenska tv-husen rustar som aldrig förr för att stå emot konkurrensen från de globala streamingjättarna. Både TV4, Nent och Discovery har öst in pengar i egna lokala produktioner för att locka tittare. 

När tv-året 2018 är över går det att konstatera att TV4 är den kanal som ökar sin andel mest i målgruppen 3-99 år, jämfört med föregående år. 

TV4 ökar med totalt 2,1 procent medan Kanal 5 och TV3 ökar med 1,7 respektive 0,6 procent. Värt att nämna är att TV4:s siffror till viss del kan vara boostade av fotbolls-VM. 2018 ligger TV4 andel på 23,6 procent, Kanal 5:s andel på 6,1 procent och TV3:s andel på 4,4 procent. 

TV4 ökar andelen i sin huvudmålgrupp 15-64 år med 2,2 procent, vilket gör att andelen totalt sett ligger på 24 procent.

Kanal 5 vars huvudmålgrupp är 15-44 år ökar kanalen sin andel med 1,6 procent med en total andel på 9,2 procent. 

TV3 ökar i sin tur med 0,9 procent i huvudmålgruppen 15-49 år, vilket ger en andel på 6,6 procent. 

TV4 ökar dessutom mest i nästan samtliga målgrupper, det är bara i M25-59 och M25-64 som Kanal 5 står för den högsta procentuella ökningen. 

När det kommer till styrkeförhållandet mellan Kanal 5 och TV3 står Discoverys Kanal 5 för de största ökningarna i samtliga målgrupper. Kanalen har även högre tittarandelar i samtliga målgrupper. 

Ser man till siffrorna fördelat på respektive mediehus är det Discovery som ökar mest i 3-99 år, dock från betydligt lägre nivåer än TV4. 

Här är alla siffror: 

Siffrorna är hämtade av TV4 via MMS.

Hanna Frick

Reporter

hanna.frick@dagensmedia.se


Ämnen i artikeln:

NENT GroupTV4Discovery

Dela artikeln:

Dagens Medias nyhetsbrev