Få hela storyn
Starta din prenumeration

Prenumerera
Sök



Rörligt

Skifte i webb-tv-kriget: "Kommer gå om dem igen"

Publicerad: 13 Maj 2013, 10:44
Uppdaterad: 6 December 2015, 13:46

Enligt en rapport från MMS är SBS TV nu större än sin ärkerival på webben. Men MTG slår tillbaka.


Ämnen i artikeln:

SBS TVMTGMTG TVKanal 5TV3

Enligt MMS senaste webb-tv-rapport för april har SBS TV:s webb-tv cirka 800 000 startade strömmar i veckan. Därmed har man gått om konkurrenten MTG TV.

– Det känns så klart fantastiskt skönt, och det är en härlig laginsats för hela huset, säger Daniel Cedercrona, affärsområdeschef för digitala medier på SBS TV, till Dagens Media och fortsätter:

– Vi har satsat mer än någonsin under våren på digitalt innehåll, vi har starka tv-format som fungerar bra oavsett plattform - men vi har också satsat på att förvärva än fler inköp.

Även om SBS TV har gått om konkurrenten så har de däremot tappat jämfört med förra året. Enligt Daniel Cedercrona beror det delvis på en stor tillväxt för SBS TV:s appar, som inte räknas med i MMS rapport.

– Samtidigt jämför man perioder med förra året när vi lanserade en helt ny play-tjänst.

Bäst gick programmet ”En stark resa” som hade en genomsnittlig webbpublik på nästan 44 000.

– Det är extra kul att se att sådana stora breda format fungerar fint. "En stark resa" tillsammans med "Nugammalt" och "Partaj" är de stora starka tv-formaten som fungerar bäst på Play.

Daniel Cedercrona poängterar att SBS TV har arbetat med att koppla ihop det linjära tv-tittandet med uppföljningar digitalt för att få ihop ett ”ekosystem”. SBS TV har också inlett en ny webb-tv-satsning.

– Under våren har vi lanserat Kanal 5 Play Labs som är ett koncept där vi testar nya format och talanger. Vi bjuder in tittarna att vara med och skapa tv, säga vad som är bra och dåligt och berätta vilka program de vill se mer av.

MTG TV har tappat ännu mer inom webb-tv, vilket alltså har lett till att de har passerats av SBS. Under april låg MTG TV under 800 000 starter varje vecka, och hade som lägst 600 000.

Men trots det är man inte oroade över utvecklingen.

" Vi tittar på antal konsumerade timmar. I april gick SBS om med knappt 70 000 timmar vilket i sammanhanget är väldigt lite, det är på marginalen. Vi låg på 818 000 timmar och de på 885 000 timmar", skriver Jessica Grünewald, onlinechef på MTG TV i ett mejl till Dagens Media.

Hon menar att antalet konsumerade timmar är det relevanta måttet på webb-tv ur ett annonsörs- och användarperspektiv.

" Vi har legat över SBS sedan maj förra året vilket vi är väldigt stolta över och vi är övertygade om att vi kommer att gå om dem igen".

Jessica Grünewald tror att SBS TV har gått om på grund av sina "webbisoder", som hon påpekar att MTG TV var först med genom "Glamorama".

På grund av att många tittare använder MTG:s appar menar hon också att MMS siffror inte ger en rättvis bild.

Dante Thomsen

Sebastian Parkkila


Ämnen i artikeln:

SBS TVMTGMTG TVKanal 5TV3

Dela artikeln:

Dagens Medias nyhetsbrev

Genom att skicka in mina uppgifter godkänner jag Bonnier Business Media AB:s (BBM) allmänna villkor. Jag har även tagit del av BBM:s personuppgiftspolicy.