Få hela storyn
Starta din prenumeration

Prenumerera


Rörligt

Skaparna bakom morbid reklamfilm: "Vi fick okej från Volvo"

De tyska filmskaparna bakom den falska och morbida reklamfilmen för Volvo säger att de fick Volvos godkännande innan de gjorde filmen.

Hanna Frick

Reporter

hanna.frick@dagensmedia.se


Publicerad: 01 November 2016, 09:49
Uppdaterad: 01 November 2016, 11:03

Ämnen i artikeln:

Volvo

En falsk reklamfilm för Volvo har väckt stor uppmärksamhet, något som Dagens Media berättade om i förra veckan.  I filmen gjord av de tyska filmskaparna Daniel & Dorian skämtas det om brutala dödsolyckor och självmord för att lyfta fram Volvos autobroms.

I ett sms till Dagens Media skrev Per Carleö, Volvos marknadschef att det självklart inte är en officiell reklamfilm från Volvo.

Filmen har även plockats upp i andra länder och amerikanska Adweek har intervjuat skaparna bakom filmen som kallas "The ABC of Death".

Till Adweek säger en av skaparna, Dorian Lebherz, att de kontaktat Volvo innan de gjorde filmen – och att de fått "okej" från bilvarumärket.

– Vi visste att det var lite riskabelt med det manuset men vi ville visa en bil som inte hade släppts vid den tidpunkten. Och blev faktiskt lite förvånade när de sa att det var okej, säger Dorian Lebherz till Adweek.

När Dagens Media kontaktade Volvos marknadschef i förra veckan var budskapet dock tydligt – de tar avstånd från skaparna.

En talesperson från Volvo säger till Dagens Media att de inte är medvetna om att de tyska filmskaparna har fått ett godkännande från någon på Volvo.

Ämnen i artikeln:

Volvo

Dela artikeln:

Dagens Medias nyhetsbrev

Missa ingenting från Dagens Media! Prenumerera på vårt nyhetsbrev helt gratis!

Genom att skicka in mina uppgifter godkänner jag Bonnier Business Media AB:s (BBM) allmänna villkor. Jag har även tagit del av BBM:s personuppgiftspolicy.