Få hela storyn
Starta din prenumeration

Prenumerera
Sök



Rörligt

Skånskan startar tv-kanal

Publicerad: 15 November 2012, 14:30
Uppdaterad: 6 December 2015, 14:04

Liksom NTM-koncernens övriga titlar får nu Skånska Dagbladet en egen lokal-tv-kanal.


Ämnen i artikeln:

Skånska Dagbladet

NTM-koncernen sänder sedan tidigare lokal-tv via kanalerna 24NT, 24HD, 24Corren, 24UNT, 24Norrbotten.

Rent praktiskt blir det två kanaler i Skåne med arbetsnamnen 24Skånskan och 24Norraskåne, med delvis gemensamt innehåll.

Tillsammans kan de nå så många som 800 000 tittare.

Innehållet bygger på samma koncept som koncernens övriga tv-kanaler med rullande 20-minuterscykler innehållande nyheter, sport, reklam, program och väder.

Planen är att börja sända senast i oktober nästa år. Till en början sker distributionen via kabelnätet, men Skånskan siktar också på det digitala marknätet.

– Det kommer att delas ut nya koncessioner i början på 2014 och vi räknar med att få plats då, säger Skånska Dagbladets chefredaktör Jan A Johansson.

– Här i Skåne finns rätt många företag som redan nu går i tv, och vi ser att lokal-tv plockar annonsintäkter från dagspressen. Det vill vi försöka mota och ta tillbaka intäkterna.

Hur stor kan intäkten bli?

– Det finns ungefär 120 miljoner kronor i reklamkakan här i Skåne, men den växer varje år. Men om vi tittar på de fem kanaler som redan finns i koncernen så ser vi att det inte går att skära guld med täljkniv. Det kan ta 5-7 år innan en tv-kanal är i full sving och det bygger vår kalkyl på.

Tv-kanalerna kommer att bemannas med cirka nio tjänster. Dels kommer man att använda redan befintlig personal, men Skånskan ska även rekrytera.

Dessutom får kanalerna två dedikerade säljare.

– Vi behöver ett antal personer som har erfarenhet av reguljär tv. Men samtidigt bygger konceptet på en integrering med övriga redaktionen och där har vi 60-70 reportrar som kan bidra till nyhetsflödet, så vi får en redaktionell kapacitet som konkurrenterna saknar. Men de är å andra sidan etablerade så vår utmaning är att få in tittarna.

Madeleine Nilsson

Redaktör

madeleine@dagensmedia.se


Ämnen i artikeln:

Skånska Dagbladet

Dela artikeln:

Dagens Medias nyhetsbrev