Få hela storyn
Starta din prenumeration

Prenumerera
Sök



Rörligt

SF:s vd till motattack

Publicerad: 9 Juni 2016, 06:34
Uppdaterad: 9 Juni 2016, 06:34

Nu svarar SF Studios och vd:n Jonas Fors på den svidande kritiken om girighet och sexistisk grabbkultur inom bolaget: "Stämmer inte med de värderingar jag och det här företaget drivs av".


Ämnen i artikeln:

SVTSF

Igår väckte SVT Kulturnyheternas granskning av anrika SF Studios stor uppmärksamhet. I inslaget gick branschen till hård kritik mot produktionsbolaget, där flera menade att pengar har blivit viktigare än kreativitet och att företaget präglas av en sexistisk grabbkultur.

Bland kritikerna finns regissören Hannes Holm, som anklagar SF Studios för att ha blivit giriga, vilket drabbar kvalitén på det de producerar. Han menar bland annat att bolaget tog ut ungefär trettio procent av budgeten för ”En man som heter Ove” innan filmen började spelas in.

Nu svarar SF Studios och vd:n Jonas Fors på den svidande kritiken. Angående kulturen på företaget, skriver han i ett mejl till Kulturnyheterna:

”Jag ser naturligtvis allvarligt på om det uppfattas på det sättet. Det stämmer inte med de värderingar jag och det här företaget drivs av. Vi har hälften kvinnor i ledningsgruppen och i ledande befattningar. Vi har 60 procent kvinnor bland våra medarbetare. Men vi ska utvärdera detta och se vad vi kan göra för att bli ännu bättre.”

Uppgifter om att SF Studios ska ha tagit ut trettio procent av budgeten till "En man som heter Ove", tillbakavisar Jonas Fors:

"Vi har inte till min kännedom någonsin haft en marginal i närheten av de 30 procent som nämns i ert inslag. De ligger som regel kring 10 procent", skriver han till Kulturnyheterna.

Uppgifter om frikostigt spenderande och festande på årets Cannes-festival förekom även i Kulturnyheternas granskning. Bland annat använde ledningen för SF Studios lyxjakten Naughty by Nature, som kostar nära en halv miljon kronor i veckan att hyra, och tillbringade tid på klubben VIP-room, där personalen poserar nakna.

I ett pressmeddelande som skickades ut igårkväll, skriver SF Studios att man inte arrangerar eller betalar för några evengemang på VIP Room i Cannes, däremot att flera av medarbetarna, både män och kvinnor, har valt att besöka klubben på egen bekostnad utanför arbetstid.  

”Man kan ha många synpunkter på hur personal och besökare klär sig på en fransk nattklubb, men den kan omöjligen kategoriseras som en stripp- eller sexklubb”.

Båten i Cannes ska man ha hyrt eftersom ”det var den mest kostnadseffektiva lösningen för att möta de behov vi hade på plats”.

SF Studios skriver även i pressmeddelandet att det är allvarligt när ”framstående kreatörer och intressenter i vår bransch kritiserar vår företagskultur”:

”Vår verksamhet är beroende av dessa kreatörer. Vår affärsidé är att producera och distribuera underhållning och filmkonst av högsta kvalitet med goda kommersiella förutsättningar”.

Amanda Törner

Reporter

amanda.torner@dagensmedia.se


Ämnen i artikeln:

SVTSF

Dela artikeln:

Dagens Medias nyhetsbrev