Få hela storyn
Starta din prenumeration

Prenumerera

Onsdag21.10.2020

Kontakt

Annonsera

Meny

Starta din prenumeration

Prenumerera

Sök

Rörligt

SF Anytimes vd: "Illegal nedladdning en våt filt över branschen"

Publicerad: 12 April 2016, 05:00
Uppdaterad: 13 April 2016, 07:36

I samband med VoD-Awards gick SF Anytime ut offentligt med sin omsättning för Norden 2015. Vd:n Jonas Dahllöf berättar om året som varit och om framtiden för Sveriges största hyrfilmstjänst.


SF Anytime står starkt på hyrfilmsmarknaden och är idag Sveriges största hyrfilmstjänst. Fram till nyligen har man enbart ägnat sig åt hyrfilm men i mars lanserade AB Svensk Filmindustri, ägare till SF Anytime abonnemangstjänsten SF Kids Playabonnemangstjänst "SF Kids Play" med underhållning för barn.

I samband med ett pressmeddelande i mars släppte bolaget sin omsättning för 2015 i Norden. Omsättningen låg på 200 miljoner kronor (191).

SF Anytimes vd Jonas Dahllöf är nöjd med omsättningen och berättar för Dagens Media om framtidsplanerna för SF Anytime och konkurrensen playtjänsterna bär med sig.

– Vi tycker att omsättningen 2015 är bra utifrån marknadsläget. Vår bedömning är att vi håller våra positioner på den nordiska och baltiska marknaden och att vi tillsammans med filmbolag och distributionspartners bidrar till att utveckla det digitala erbjudandet, säger han och fortsätter:

– Marknaden för film och tv-innehåll går i olika takt. Film på bio utvecklas stabilt i hela Norden och växer med någon procent per år medan utvecklingen för home entertainment är inne i en stor förändring sen ett antal år tillbaka. Det fysiska formatet sjunker och det digitala växer. Förändringen sätter hela distributionskedjan under press och kräver omställning. SF Anytime är som renodlat digital aktör med bred nordisk distribution bra rustade.

Det stora mörka hotet mot hyrfilm är fortfarande illegal nedladdning. Jonas Dahllöf liknar det som "en våt filt över branschen".

– Ett fortsatt hot mot den legala film- och tv-marknaden är den illegala filmdistributionen. Detta är något som vi alla gemensamt, branschaktörer, politiker och så vidare måste jobba med så att vi kan fortsätta att producera bra film och investera i attraktiva konsumenttjänster. Den goda nyheten är att filmintresset hos slutkunderna fortsätter att vara högt.

Framtiden ser dock ljus ut om man får tro Jonas Dahllöf. Man jobbar ständigt för att bredda sig på en marknad där konkurrensen blir hårdare och hårdare i och med att stora aktörer idag erbjuder film-och tv-tjänster.

– SF Anytime är i dagsläget en renodlad TVOD aktör, det vill säga den tjänst vi erbjuder är film med 48 timmars hyresperiod. Vi följer konstant marknadsutvecklingen och kommer att ta ut produkter och tjänster som vi bedömer attraktiva för våra kunder. Vi har hittills gjort mindre tester med digitalt köp men inte lanserat brett, säger han och fortsätter:

– Avseende konkurrensen så kan vi konstatera att den är stor, vilket inte så konstigt i en växande marknad. Play-tjänsterna har sin del av marknaden men även stora globala aktörer erbjuder film- och TV-tjänster på den nordiska marknaden. Vi bedömer att konkurrenstrycket fortsätter att vara högt under överskådlig tid.

I början av mars lanserade AB Svensk Filmindustri, ägare till SF Anytime abonnemangstjänsten SF Kids Play. Jonas Dahllöf säger att det inte är omöjligt att fler tjänster i framtiden.

– Inom SF-gruppen har vi precis lanserat SF Kids Play. Om det blir fler abonnemangstjänster längre fram får vi se, just nu är allt fokus på SF Kids.

Anton Äng

anton.ang@dagensmedia.se

Dela artikeln:


Dagens Medias nyhetsbrev

Genom att skicka in mina uppgifter godkänner jag Bonnier Business Media AB:s (BBM) allmänna villkor. Jag har även tagit del av BBM:s personuppgiftspolicy.