Septemberrekord för TV4

2017-10-11 16:53 Simon Nilsson  

TV4-Gruppens september den starkaste månaden i bolagets historia. Samtidigt tappar konkurrenterna MTG och Discovery.

Hösten har hittills gett blandade resultat för Sveriges kanalhus. Dagens Media har tidigare skrivit om TV4:s ökade tittarsiffror under höstens första veckor.

Tittarsiffror från september visar att TV4 fortsatt går starkt, enligt MMS.

September 2017 blev TV4-Gruppens starkaste någonsin. Tv-huset hade en ackumulerad tittartidsandel på 34,6 procent i målgruppen 15-64 år. Tidigare rekordet, från 1995, var på 32,1 procent.

Kanalerna TV4, Sjuan och TV12 ökar alla i målgrupperna 15-64, K25-59 och 15-44 år. TV4 hade en andel på 23,2 procent, kanalens högsta septembersiffra på tio år.

Fredrik Arefalk, kanalchef för TV4-Gruppen:

– Det är skönt att komma igång med hösten på det här sättet. Jag tror att grunden är att vi har ett bra innehåll både linjärt och på play. Vi har TV4 som ett slags lok, med exempelvis "Idol", och har på samma gång Sjuan som hela tiden går bättre och bättre, med en klar förklaring i att "Biggest Loser VIP" går som tåget. TV12 ökar också. Det är när allt växer samtidigt som man kan slå sådana här rekord.

Hur blickar ni framåt?

– "Idol" kliver in i fredagsfinalerna och framåt har vi "Bonde söker fru" och "Så mycket bättre", och där är vi bortskämda med bra tittarsiffror. Vi kommer sjösätta hela hösten med vind i seglet.

Finns det en press i att fortsätta leverera bra siffror?

– Vi är i en ständig tävling mot oss själva och våra konkurrenter. Det är en rolig press.

MTG: "Ett hårt tryck"

Samtidigt som TV4-Gruppen ökade tappade konkurrenterna TV3 och Kanal 5 i samtliga målgrupper under september, jämfört med motsvarande månad under 2016.

Vad gäller MTG minskade TV3 med 1 procentenhet i tittartidsandel, jämfört med september förra året, i sin huvudmålgrupp. TV6 backade likaså med 1 procentenhet.

I september tappade kanalhuset i även i konkurrenternas målgrupper; 15-64 och 15-44 år.

Vad beror tappet av tittare på?

– Det har varit ett hårt tryck från framförallt TV4:s kanalportfölj. Samtidigt har vi lockat ännu fler tittare på vår Playtjänst Viafree och vi ser alltid till det totala tittandet på alla våra plattformar inklusive Viaplay. Viafree ökade med 83 procent i spenderade timmar under september och startade strömmar med 59 procent. Det är siffror som vi gläds åt extremt mycket där "Paradise Hotel" är ett lysande exempel på ett format som är framgångsrikt både linjärt och digitalt hos oss, säger MTG:s innehållsdirektör Karolina Stallwood till Dagens Media.

Konflikten mellan Discovery och Com Hem/Boxer, gjorde att ni under delar av september hade en konkurrent mindre. Hur påverkade det er?

– Den påverkade framförallt Discoverys siffror. 

Vad ska ni göra för att vända den negativa trenden? 

– Med tillförsikt ser vi fram emot de kommande premiärerna som "Det stora hoppet", "Ensam mamma söker" och i november satsningen på Sveriges första Diabetesgala.

Vad kommer era tittare få ta del av framöver?

– Längre fram i vinter blir det Diabetesgalan samt dokumentären "En resa för livet" med SOS Barnbyar och till våren nya satsningar som realityserien "Are you the one", dramaserien "Advokaten", komediserien "Lingonligan" och så kommer Parneviks tillbaka.

Discovery: "Ett jättetydligt kvitto"

För Discoverys del backade Kanal 5 med nästan 3 procentenheter i sin huvudmålgrupp 15-44 år, 2 procentenheter i 15-49 år och nästan 2 även för målgruppen 15-64 år.

– Tappet måste ses i ljuset av att Kanal5 och Discoverys övriga kanaler under nästan halva september befann sig i ett exceptionellt läge där de inte var tillgängliga för halva svenska folket på grund distributionskonflikten med Com Hem/Boxer. Just nu ser vi faktiskt en ännu kraftigare tillväxttakt än den vi hade före konflikten. Förra veckan var till exempel Discovery starkaste vecka sedan hösten 2015, säger Dan Panas, presschef på Discovery, till Dagens Media.

Om vi tittar framåt, vad ska ni göra för att vända utvecklingen i september?

– Under veckorna efter Com Hem-konflikten har Discovery som sagt studsat tillbaka med besked. Under förra veckan var till exempel Kanal 5:s tittartidsandel (11,1 procent) 51 procent högre jämfört med den premiärtäta vecka 34 (21-27 augusti) strax före konflikten med Com Hem. Förklaringen är att vi har en fantastisk och fungerande tablå med populära underhållningsprogram och attraktiva sporträttigheter – och att vi nu har bra och fleråriga avtal med samtliga tv-distributörer, säger han och fortsätter:

– Den positiva trenden beror också på att vi har underbara tittare. Ett jättetydligt kvitto på det är att vår och Barncancerfondens direktsända gala satte rekord på Kanal 5 förra måndagen när tittarna bidrog med ett värde motsvarande 75 miljoner kronor till barncancerforskningen.

Vad kommer era tittare få ta del av framåt vintern och våren?

– Vi har en stark tablå som fortsätter nästan hela vägen in i julkaklet med bland annat ”Wahlgrens Värld”, ”Sofias Änglar”, ”Breaking News med Filip & Fredrik”, ”Arga Snickaren” – och om ett par veckor är det dags för serien ”Meltzer & döden”. Till det kommer det svenska fotbollslandslagets VM-playoff-matcher och Östersunds fotbollsäventyr i Europa League, damernas handbolls-VM i december och Grand Slam-tennis i januari.

– Och våren 2018 går vi in i en olympisk era med de exklusiva rättigheterna till de fyra kommande olympiska spelen 2018-2024, avslutar Dan Panas.

Simon Nilsson

Kommentarer

Välkommen att säga din mening på Dagens Media.

Principen för våra regler är enkel: visa respekt för de personer vi skriver om och andra läsare som kommenterar artiklarna. Alla kommentarer modereras efter publiceringen av Dagens Media eller av oss anlitad personal.

  Kommentarer

Läs även

ANNONS

Åsikter & debatt