Få hela storyn
Starta din prenumeration

Prenumerera

Lördag31.10.2020

Kontakt

Annonsera

Meny

Starta din prenumeration

Prenumerera

Sök

Rörligt

SD i stor reklamoffensiv inför valet

Publicerad: 24 September 2013, 13:35
Uppdaterad: 6 December 2015, 13:33

Mellan 40 och 50 miljoner. Så stor blir Sverigedemokraternas reklambudget inför valåret 2014. Förutom tv-reklam ska partiet för första gången köpa utomhusreklam.


Sverigedemokraternas reklamfilm inför riksdagsvalet 2010, där satsningar för pensionärer ställdes mot invandring, väckte stor uppmärksamhet och stoppades av TV4 innan den klipptes om och sändes igen. Då var reklambudgeten cirka 17 miljoner kronor. Inför valen nästa år ska den siffran mer än fördubblas.

– Vi räknar med 40 till 50 miljoner, närmare 50 miljoner. Det är en kraftig uppväxling, vi satsar på nya kanaler som vi inte har använt förut. Vi kommer att syssla med utomhusreklam, annonsering på tågstationer och så blir det en kraftig ökning av tv-reklam, säger Martin Kinnunen, press- och kommunikationsansvarig för Sverigedemokraterna till Dagens Media och fortsätter:

– Förra valet hade vi ett litet reklampaket i TV4, nu kommer vi ha - om inte den största - så i alla fall en betydligt större budget.

Printannonsering på riksnivå väljer partiet däremot bort. Istället blir sociala medier en viktigt kanal.

– Facebook är kostnadseffektivt, där når vi våra fangrupper smidigt med små summor. Jag tror att det är viktigt med många olika kanaler, det är viktigt att vår kommunikation syns där människor är, oavsett om det är hemma eller någon annanstans. Eftersom vi står utanför de två blocken är det lätt att vi hamnar i skymundan därför måste vi ha en bra valbudget för att kunna synas, säger Martin Kinnunen.

Som Dagens Media tidigare berättat har Sverigedemokraterna inga planer på att anlita någon mediebyrå eller reklambyrå inför valåret 2014.

– Vi gör allt inhouse, vi har tagit in folk och har den kompetens som behövs, sen har vi vissa kontakter externt, säger Martin Kinnunen.

Däremot kan det bli aktuellt att anlita ett produktionsbolag för att producera reklamfilmerna.

I förra valrörelsen lade samtliga riksdagspartier totalt 313 miljoner kronor brutto på reklam, varav 58 miljoner kronor lades i tv, enligt Sifo reklammätningar.

Ylva Larsson

ylva.larsson@dagensmedia.se

Dela artikeln:


Dagens Medias nyhetsbrev

Genom att skicka in mina uppgifter godkänner jag Bonnier Business Media AB:s (BBM) allmänna villkor. Jag har även tagit del av BBM:s personuppgiftspolicy.