Få hela storyn
Starta din prenumeration

Prenumerera
Sök



Rörligt

"SD-filmen är en medveten provokation"

Publicerad: 27 Augusti 2010, 15:33
Uppdaterad: 6 December 2015, 15:41

Pr-byråchefen Patrik Westander tror att Sverigedemokraterna ville bli stoppade.


Ämnen i artikeln:

WestanderSverigedemokraternaPatrik WestanderTV4

När Sverigedemokraternas hårt kritiserade reklamfilm blev tillgänglig för allmänheten idag var det många som blev förvånade. Patrik Westander, vd på Westander PR berättar att han blev chockad när han såg filmen. Han menar dock att syftet aldrig var att få ut den i TV4.

– Filmen är helt klart en medveten provokation. Den är utformad för att den skulle bli stoppad. På det här sättet får Sverigedemokraterna ut sitt främlingsfientliga budskap till flera miljoner svenska väljare och det blir dessutom billigare än att sända filmen i TV4, säger han till Dagensmedia.se.

Patrik Westander menar att Sverigedemokraterna nu får odla sin roll som martyrer.

– TV4 satte sig i en omöjlig sits när man öppnade för att förmedla det främlingsfientliga budskap som Sverigedemokraterna står för. Det här är första året det är tillåtet med politisk reklam och TV4 har ett extra stort ansvar. De borde sagt nej till Sverigedemokraterna redan från början. Deras agerande gjorde utspelet möjligt och har dessutom skadat kanalens varumärke.

Filmen är professionellt gjord och har kostat en del pengar, talar detta emot din teori?

– Nej det tycker jag inte. Det går inte att föreställa sig att Sverigedemokraterna någonsin trodde att den här filmen var okej eller att TV4 skulle visa filmen.

Tycker du att medierna borde ha agerat annorlunda när filmen släpptes?

– En del nyhetssajter har ju låtit bli att länka filmen. Jag hoppas och tror att SVT och TV4 undviker att visa filmen när de rapporterar om den ikväll.

Borde personen som producerade den här filmen tackat nej till uppdraget?

– Som jag ser det har man ett personligt ansvar för allt man gör, både på sitt jobb och på sin fritid.

Dante Thomsen


Dela artikeln:

Dagens Medias nyhetsbrev