Få hela storyn
Starta din prenumeration

Prenumerera

Lördag28.03.2020

Kontakt

Annonsera

Meny

Starta din prenumeration

Prenumerera

Sök

Rörligt

Schibsted drar igång tv-kanal

Publicerad: 7 Februari 2020, 09:50
Uppdaterad: 7 Februari 2020, 15:18

Schibsted Marketing Services, med vd:n Joakim Flodin i spetsen, lanserar Matkanalen på den svenska marknaden.

Foto: Schibsted

UPPDATERAD. Schibsted tar sin norska tv-kanal Matkanalen till Sverige. ”Vi ser ett behov av komplement i tv-utbudet”, säger Joakim Flodin, vd för Schibsted Marketing Services, till Dagens Media.


Ämnen i artikeln:

Schibsted

Matkanalen lanserades i Norge redan 2015. I april blir det premiär på den svenska marknaden. Enligt ett pressmeddelande ska kanalen innehålla en blandning av internationella och svenska matprogram.

– Annonsmarknaden inom matbranschen är stor och står för en betydande andel av alla reklam på linjär-tv i Skandinavien i dag. Mat är en megatrend med stort intresse i alla åldrar. Vi ser ett behov av komplement i tv-utbudet, kanske till och med en ”motvikt” till all sport, nyheter och reality på tv idag, säger Joakim Flodin, vd för Schibsted Marketing Services i Sverige, till Dagens Media och fortsätter:

– Det produceras stora mängder tv-program runtom i världen som den svenska publiken aldrig får glädjen att ta del av. När vi blandar detta med våra egna, svenska originalformat anser vi att vi har en paketering som många tittare vill värdesätta högt. Det handlar om ren ”feel good”-tv som i utgångspunkt är menat som ett positivt inslag i tv-mixen.

Matkanalen är en del av Schibsted Marketing Services i Sverige, men ska samarbeta tätt med Aftonbladet och andra Schibsted-publikationer och tjänster. 

Kanalen ska vara tillgänglig via ”ett antal av de största tv-distributörernas baspaket och digitalt”. Exakt vilka vill Joakim Flodin återkomma kring men säger att avtal finns med breda abonnemangspaket. I Norge sänds kanalen även via Snapchat.

– I Sverige blir Aftonbladet.se och deras matsektion, Mat & Dryck, det viktigaste navet i för den digitala distributionen. Snapchat och andra sociala medier kommer också vara i fokus för kanalen i Sverige. Schibsted har en bred portfölj med varumärken som kan bidra till att Matkanalen når ut till den matintresserade publiken, säger han. 

Hur ser intresset från annonsörerna ut?

– Vi upplever ett positivt intresse både från mediebyråerna och från annonsörerna och arbetar just nu på flera samarbetsförslag. Vårt erbjudande gör att man på ett effektivt sätt träffar de matintresserade i rätt kontext. 

Madeleine Nilsson

Reporter

madeleine.nilsson@dagensmedia.se

Ämnen i artikeln:

Schibsted

Dela artikeln:


Dagens Medias nyhetsbrev

Genom att skicka in mina uppgifter godkänner jag Bonnier Business Media AB:s (BBM) allmänna villkor. Jag har även tagit del av BBM:s personuppgiftspolicy.