Få hela storyn
Starta din prenumeration

Prenumerera

lördag08.05.2021

Kontakt

Annonsera

Meny

Starta din prenumeration

Prenumerera

Sök

Rörligt

Scherman ute och cyklar

Publicerad: 18 juni 2009, 04:12
Uppdaterad: 6 december 2015, 16:19

Dvd-filmer, böcker och andra tilläggsprodukter håller Expressen flytande trots vikande upplagor. Nu lanserar koncernsystern TV4 elcykeln ”Lifebike” som ska säljas med massiv tv-reklam i den egna kanalen.


Tillsammans med företaget Trendimport ska TV4 tjäna pengar på att få svenska folket att låta bilen stå. Lanseringen av elhybridcykeln Lifebike är i full gång.

Mikael Kjellman, vd för Trendimport kallar Lifebike för ”en helt ny företeelse”:

– Elcyklar i sig är inget nytt, men Lifebike ser ut som en vanlig cykel och har en helt ny teknologi med miljövänliga och väldigt lätta batterier vilket gör att den passar bättre för den breda massan, säger han.

Trendimport tror  att totalmarknaden i Sverige kan uppgå till 50.000 cyklar förutsatt att det blir ett brett genomslag. Det skulle betyda att marknaden är värd en halv miljard kronor, baserat på försäljningspriset 10.000 kronor per cykel.

Något som borgar för det är att TV4, som är Sveriges största kommersiella tv-kanal, står bakom Lifebike, genom ett samarbetsavtal med Trendimport. 

I en första omgång går nu en åtta veckor lång rikstäckande tv-kampanj i TV4.

Avtalet ger, enligt uppgift till Dagensmedia.se TV4 en viss summa för varje cykel som säljs i Sverige, ett så kallat cost per order-avtal. Enligt uppgift ska det också vara TV4 som äger varumärket Lifebike, viket dock inte kan bekräftas via Patent- och registreringsverket.

– Många väljer idag bilen även för korta sträckor istället för att ta cykeln. Elcykeln är ett väldigt bra och miljövänligt alternativ. Vi kommer att satsa tre år i tv för att få ut produkten och TV4 är med och delar på intäkterna, säger Mikael Kjellman

Cykeln distribueras och säljs av Trendimport som också sköter det mesta av marknadsföringen in house. Bond Street har producerat reklamfilmen och Panagora sköter webb-design och annan synlighet på nätet.

Trendimport omsatte under 2008 omkring 115 miljoner kronor. Pengar som i huvudsak kommer från bolagets förra försäljningssuccé.

– Det var vi som gjorde EU-mopeden stor i Sverige kan man säga och man får tillåta sig att skryta lite. Vi sålde enormt många mopeder, säger Mikael Kjellman som nu hoppas på samma genomslag för Lifebike.

Team Sportia är den första rikstäckande kedjan som tecknat upp sig som återförsäljare

– Vi vill att detta ska bli en allmän företeelse som passar alla. Vi sneglar på resten av Euoropa till exempel Holland där det under 2008 såldes 130.000 elcyklar, säger Mikael Kjellman.

Hur fick ni ombord TV4 på detta?

– Det är lite roligt. Vi träffade TV4 av en annan anledning i höstas och då presenterade TV4 idén med Lifebike, som var ett gammalt projekt som de hade som syftade till att få svenskarna att röra på sig mer, men som lades ned, säger Mikaels Kjellman och fortsätter:

– TV4 såg att vi hade lanserat en elcykel och såg att våra och deras värden stämmer bra överens. Det ledde fram till Lifebike.

Enligt TV4:s försäljningsdirektör Michael Grimborg pågår flera projekt inom TV4-gruppen av detta slag.

– Vi försöker skapa den här typen av koncept där vi tänker mer i bolagsform. Vi hittar ett koncept som vi äger och sedan licensierar till i detta fall Trendimport. Vi har drivits av att vi har en idé som vi tror på och sedan hittat en partner att göra det ihop med.

Varför gör ni detta?

– För att tjäna pengar helt enkelt.

Hur mycket intäkter tror du att detta ger?

– Mycket. Cykeln kostar 10.000 kronor, det är bara att räkna. Vi har hittills sålt runt 500 och vi har en treårsplan på detta. Det är en marknad som idag inte finns men som kommer att växa.

Erik Wisterberg

erik@dagensmedia.se

Dela artikeln:


Dagens Medias nyhetsbrev

Genom att skicka in mina uppgifter godkänner jag Bonnier Business Media AB:s (BBM) allmänna villkor. Jag har även tagit del av BBM:s personuppgiftspolicy.