Få hela storyn
Starta din prenumeration

Prenumerera

Fredag30.10.2020

Kontakt

Annonsera

Meny

Starta din prenumeration

Prenumerera

Sök

Rörligt

SBS-säljare anklagar TV4 för idéstöld

Publicerad: 4 Oktober 2013, 07:40
Uppdaterad: 6 December 2015, 13:31

Ett bråk har blossat upp mellan TV4 och en säljare på SBS Discovery – som anklagar konkurrenten för att ha stulit ett reklamkoncept.


Det är TV4:s samarbete med Clas Ohlsson som striden handlar om. I upplägget kring hemmafixarprogrammet "Drömkåken", där Clas Ohlsson är huvudsponsor, ingår flera digitala annonslösningar på TV4Play, bland annat en så kallad t-commerce-lösning.

Nu påstår en säljare hos TV4:s konkurrent SBS Discovery att han under 2011 presenterade samma koncept för TV4 – och anklagar dem för idéstöld.

Magnus Törnblom, pressansvarig på TV4, tillbakavisar:

– Det är ju inte så att TV4 är ensamma i världen om den här typen av lösningar. Det är ungefär som att någon skulle anklaga oss för att ha stulit konceptet med tv-reklam, säger han och fortsätter:

– Men jag vet att det var några här för några år sen och presenterade en liknande lösning, men den här t-commerce-lösningen har vi utvecklat, dessutom är det inte något unikt med den typen av lösningar. 

Trots det har SBS-säljaren försökt förhandla med TV4. Men han vill ogärna prata om sin konflikt med TV4:

– Det finns inte så mycket att säga, jag har inga kommentarer, säger han, och lägger på luren.

Niclas Rislund

niclas@dagensmedia.se

Dela artikeln:


Dagens Medias nyhetsbrev

Genom att skicka in mina uppgifter godkänner jag Bonnier Business Media AB:s (BBM) allmänna villkor. Jag har även tagit del av BBM:s personuppgiftspolicy.