Rörligt
SBS Radio: "Vi behåller uppdelningen"
Publicerad: 19 september 2012, 13:03
För SBS Radio har ihopslagningen av säljorganisationen varit en succé, säger vd:n Staffan Rosell om MTG Radios beslut återgår till separata tv- och radiosäljare.
MTG delar upp huvuddelen av sin säljorganisation igen, mindre än ett år efter sammanslagningen av säljavdelningarna.
– Det handlar om att erbjuda kunderna vad de vill ha. Vissa kunder är väldigt kompatibla och köper MTG som ett mediehus. Andra kunder vill fortfarande köpa tv och radio separat, och vi behöver duktiga säljare inom respektive medieslag för dem som önskar det, kommenterade tillförordnade vd:n Joachim Nordlind beslutet för dagensmedia.se på onsdagsmorgonen.
För SBS Radio, som valt en annan strategi är MTG, har ihopslagningen av tv-, radio- och webbsäljet så här långt varit en framgångssaga, enligt vd:n Staffan Rosell.
– På nationell nivå har vi hela tiden fortsatt att sälja tv, radio och webb separat, eftersom det är så mediebyråerna fortfarande jobbar, säger han, och fortsätter:
– Däremot slog vi ihop säljet på regional nivå, genom att våra etablerade radiosäljare nu även säljer tv och webb. Det ledde till att säljkåren för tv blev betydligt större och tv-försäljningen har ökat med 50 procent årets första månader.
På lokal nivå har säljarna ofta direktkontakt med kunderna, och agerar i praktiken som deras medierådgivare, enligt Staffan Rosell.
– Många av säljarna har byggt upp relationer med kunderna under lång tid, och det blir väldigt kraftfullt när de börjar sälja även tv.
Han tror att det på sikt kan bli aktuellt att slå ihop säljavdelningarna även på nationell nivå, där affären går via mediebyråer.
– Vid årsskiftet ändras redovisningen av radiolyssnandet och blir mer jämförbar med tv-tittande. Det kommer nog innebära att medieslagen hanteras ihop hos fler av byråerna.