Få hela storyn
Starta din prenumeration

Prenumerera
Sök



Rörligt

SBS Discovery: Nu är vi ikapp MTG TV

Publicerad: 27 Maj 2015, 06:41
Uppdaterad: 6 December 2015, 11:59

SBS Discovery TV hävdar att en historisk milstolpe är här – tv-huset är för första gången ikapp konkurrenten MTG TV.


Ämnen i artikeln:

SBS DiscoveryMTG TV

SBS Discovery TV, med kanalerna Kanal 5 och Kanal 9, har länge varit det mindre tv-huset under SVT, TV4-Gruppen och MTG TV.

När SBS Discovery idag gör en dragning för landets mediebyråer kommer de att slå på stora trumman – och kommunicera budskapet att SBS Discovery för första gången är ikapp MTG TV vad gäller andelarna i 15-44 primetime, och förbi MTG TV i 15-49.

Efter att ha legat efter MTG TV under inledningen av året, har SBS Discovery de senaste veckorna gasat förbi konkurrenten, som rymmer kanaler som TV3 och TV6.

SBS Discoverys reklambärande kanaler har hittills i år (1/1-20/5) haft en tittartidsandel på 16,81 procent i MTG TV:s huvudmålgrupp 15-49, medan MTG TV har en andel på 16,78 i 15-49.

I målgruppen 15-44 – som är i fokus för SBS Discovery – är SBS Discoverys andel 17,43 medan MTG TV:s är 17,47.

Samtliga andelar avser prime time, vilket SBS Discovery definierar som klockan 18.00-23.30.

– Framför allt är det här ett kvitto på att vår tillväxtstrategi fungerar och att vi är på rätt väg. Men också att vi blir en ännu viktigare partner för våra annonsörer och för mediebyråerna, säger Sami Vikback, intäktsdirektör på SBS Discovery till Dagens Media, och fortsätter:

– Samtidigt är vi ödmjuka. Konkurrensen är, och ska vara, stenhård. Man får ingenting gratis och hösten blir ett precis lika tufft getingbo som våren varit. Vi är fortfarande i en utmanarposition – vilket passar oss. I vår position måste man hela tiden vara på tårna för vad som sker runt omkring oss. Vi gillar det.

Vad tror ni om den fortsatta utvecklingen för linjär-tv i höst i allmänhet, och beträffande Kanal 5 i synnerhet?

– Nu när vi är jämnstora med MTG känns det extra stimulerande att ta sig an hösten. Linjär-tv står inför stora förändringar, men är fortsatt ett räckviddsmedium som annonsörerna står på kö för. Det handlar om att vara lyhörd och flexibel inför utvecklingen – vilket våren visat att vi klarat bra. För Kanal 5:s del handlar det om att fortsätta vara angelägen och relevant för tittarna. Innehåll är allt.

Hur väl har ni lyckats med era prishöjningar på reklamutrymmet under våren i år?

– Vi är väldigt nöjda med den prisutveckling vi jobbat för. Trycket är hårt för att få plats i linjär-tv:n och då måste priserna avspegla det.

Tv har tappat stort under januari-april, enligt Mediebyråbarometern och IRM (Q1). Hur har ni drabbats av det?

– Att PUT (people using television) har gått ned är ett faktum som är lika för alla. Naturligtvis märker vi av det, men vi kan också konstatera att vi trots det gjort en bra vår där vi som sagt gått ikapp MTG. Spelplanen förändras ständigt, och det handlar om att anpassa sig efter rådande omständigheter. Där har vi lyckats bra: vi växer under första kvartalet och förväntar oss göra det kommande kvartal också.

Susanne Nylén, presschef på MTG TV, lämnar följande kommentar till Dagens Media med anledning av SBS Discoverys utspel:

– Vi kan konstatera att det är en spännande marknad med tuff konkurrens där vi arbetar målinriktat med att förstärka våra produkter. Hur berättar vi gärna mer om på vår höstpresentation den 10 juni.

Läs mer om utvecklingen inom tv, och om att TV4 inte längre är slutsålt, i nya numret av Dagens Media. Ute idag! Där finns också en stor intervju med Jan Scherman om den havererade linjär-tv-kanalen och satsningarna på Aftonbladets online-tv.

Du som väljer att prenumerera på Dagens Media får tillgång till tidningens artiklar både på papper och digitalt.

LÄS OCKSÅ:

 

Fredrik Svedjetun

Chefredaktör och ansvarig utgivare

fredrik@dagensmedia.se


Ämnen i artikeln:

SBS DiscoveryMTG TV

Dela artikeln:

Dagens Medias nyhetsbrev