Få hela storyn
Starta din prenumeration

Prenumerera

Rörligt

SBS Discovery i nytt avtal med Com Hem – TLC fördubblar distributionen

Publicerad: 9 januari 2014, 08:59
Uppdaterad: 6 december 2015, 12:52

UPPDATERAD. SBS Discoverys kvinnliga kanal TLC blir en del av Com Hems analoga grundutbud samt Tivo-abonnemangen.


Detta efter att SBS Discovery har tecknat ett nytt avtal med distributionsjätten.

TLC kommer att ingå i Com Hems analoga grundutbud från och med den 15 januari. Därmed fördubblar kanalen sin distribution till den svenska hushållen, från cirka 1,3 miljoner tv-hushåll till sammanlagt över 2,6 miljoner hushåll.

TLC blir även en del av det digitala erbjudandet i Com Hems Tivo-abonnemang.

SBS Discovery beskriver TLC som en "underhållningskanal med program om vanliga människor som lever extraordinära liv".

Kanalen innehåller program med fokus på bland annat resor, mat, design, fritid och internationell lyx och flärd.

Calle Jansson, kanaldirektör på SBS Discovery, har i en intervju med Dagens Media tidigare berättat om bolagets stora ambitioner för TLC.

– Där finns en potential, helt klart. Kanalen kompletterar Elvan fint och vi känner att vi kan ta kvinnliga tittare från våra konkurrenter, sade Calle Jansson till Dagens Media.

Jonas Sjögren, vd för SBS Discovery i Sverige, säger i ett pressmeddelande:

– Vi har alltid vetat att det finns en enorm potential i TLC. Tillgängligheten i Com Hems grundutbud kommer att starkt öka kanalens möjligheter att nå ut, och ge fler svenskar möjligheten att ta del av vårt utmärkta innehåll.

Björn Bergman, informationsdirektör på Com Hem, säger till Dagens Media att ingen kanal åker ut ur det analoga grundutbudet till följd av TLC:s inträde.

TLC:s publik består till 75 procent av kvinnor. Kanalen har funnits i Sverige sedan 2010.

Fredrik Svedjetun

Chefredaktör och ansvarig utgivare

fredrik@dagensmedia.se

Dela artikeln:

Dagens Medias nyhetsbrev

Välj nyhetsbrev