Få hela storyn
Starta din prenumeration

Prenumerera


Rörligt

SBS Discovery-bossen: ”Vi är naturligtvis glada”

Jonas Sjögren, vd och landschef för SBS Discovery Media i Sverige, kommenterar köpet av den franska sportjätten Eurosport.

Fredrik Svedjetun

Chefredaktör och ansvarig utgivare

fredrik@dagensmedia.se


Publicerad: 22 Januari 2014, 07:30
Uppdaterad: 06 December 2015, 12:50

Ämnen i artikeln:

SBS DiscoveryEurosport

Som Dagens Media berättade tidigare idag har Discovery nu utökat sin ägarandel i Eurosport från 20 till 51 procent.

Enligt ett pressmeddelande värderas Eurosport Group till cirka 8,3 miljarder kronor.

Jonas Sjögren, vd för SBS Discovery i Sverige, är glad över att nu kunna lägga ytterligare ett varumärke till sin portfölj, bestående av bland annat Kanal 5, Kanal 9, Kanal 11, Discovery Channel och TLC.

– Vi är naturligtvis glada över att den här stora affären är klar, säger Jonas Sjögren, och fortsätter:

– Eurosport är ett mycket välkänt och ansett varumärke i sportvärlden och som stärker kanalportföljen och ger vårt fantastiskt fina sporterbjudande en ännu större bredd, ett ännu tydligare sammanhang och fin kontinuitet.

Han vill inte berätta hur Eurosport ska lira ihop med SBS Discoverys övriga utbud i Sverige.

– Med respekt för affärens omfattning och att den är alldeles färsk, vill vi tillsvidare avvakta med ytterligare kommentarer, säger Jonas Sjögren.

Discovery Communications är en av världens största tv-bolag med ett nätverk som spänner över 224 länder. 

SBS Discovery i Sverige, Norge och Danmark köpte i somras gemensamt rättigheterna till alla europeiska länders, inklusive Sveriges, kvalmatcher inför fotbolls-VM i Ryssland 2018 och fotbolls EM i Frankrike 2016. Totalt rör det sig om 546 matcher.

SBS Discovery sitter även på rättigheterna till årets SHL-slutspel.

Ämnen i artikeln:

SBS DiscoveryEurosport

Dela artikeln:

Dagens Medias nyhetsbrev

Missa ingenting från Dagens Media! Prenumerera på vårt nyhetsbrev helt gratis!

Genom att skicka in mina uppgifter godkänner jag Bonnier Business Media AB:s (BBM) allmänna villkor. Jag har även tagit del av BBM:s personuppgiftspolicy.