Få hela storyn
Starta din prenumeration

Prenumerera


Rörligt

SBS-affären trappar upp kriget om sporträttigheter

Det sista formella hindret för Discoverys köp av SBS i Norden är undanröjt. Nu väntar hårdare konkurrens om attraktiva sporträttigheter.


Publicerad 2013-04-09 11:27
Uppdaterad 2015-12-06 13:50

Ämnen i artikeln:

SBS Radio

Dela artikeln:

Discoverys köp av SBS nordiska verksamheter, där svenska Kanal 5 och Kanal 9 ingår, har kallats för en av de största medieaffärer som någonsin gjorts i Sverige. Det är också en av de största affärer som gjordes i Sverige under 2012.

Men sedan köparen Discovery och säljaren Pro Sieben Sat1 den 14 december skrev under avsiktsförklaringen om affären det gått snart fyra månader.

Konkurrensverket i Sverige kom snabbt fram till att affären inte skulle ha så pass stor påverkan på konkurrenssituationen att en vidare utredning inte var nödvändig.

Grönt ljus med andra ord.

Samma besked kom för snart två månader sedan från Norge.

– Det blev klart hos oss den första februari. Vi har inte funnit något problematiskt med affären, säger Ronny Turøy på Konkurranse Tillsynet.

Sedan dess har tiden gått – utan att affären formellt sett har kunnat stängas.

Nu har det sista officiella hindret för Discoverys köp av SBS:s Nordic undanröjts. Det står klart efter att Konkurrensverkets danska motsvarighet – som gjort en noggrann genomlysning av affärens konsekvenser – gett sitt klartecken till affären.

Eftersom det inte kan bedömas att fusionen kommer att "hämma konkurrensen betydligt har Konkurrence- og Forbrugestyrelsen godkänt fusionen”, står det i beslutet som publicerades i slutet av förra veckan.

Enligt uppgift till Dagens Media är Discovery nu nära att slutföra jätteaffären – som kostar mediebolaget motsvarande 12 miljarder kronor.

Effekterna för de svenska annonsörerna till exempel i Kanal 5 och Kanal 9 är ännu oklara. Företrädare för SBS TV har inte velat ge några som helst kommentarer kring hur erbjudandet eller innehållet kommer att förändras.

– Självklart skapar affärer av den här magnituden potentiellt stora möjligheter och mycket förväntansfullhet. Men nu ska köpet först och främst stängas formellt och innan dess kommer vi inte att kommunicera några planer,säger Jonas Sjögren, vd för SBS Media Group i Sverige.

En konkret följd av att SBS TV får Discovery – en global och mycket lönsam mediejätte med verksamhet i 180 länder – bakom sig kan bli att kriget om attraktiva rättigheter trappas upp ytterligare.

”SBS med Discovery i ryggen kan bjuda på dyra (sport-)rättigheter och därmed nå en större marknadsandel framöver. Myndigheten anser att flera spelare med stor köpkraft kan gynna konkurrensen på viktiga rättigheter. Således kommer Discovery/SBS att bättre kunna utmana de stora aktörerna på marknaden, vilket potentiellt kan leda rättigheterna kommer att distribueras på flera kanalleverantörer”, skriver danska konkurrensverket i sin utredning.

Dagens Media har i flera artiklar berättat om det uppskruvade prisläget på sporträttigheter. Kanal 5 har under den senaste tiden investerat i sporträttigheter. Bland annat köpte kanalen rättigheterna till VM-kvalmatchen i fotboll som i efterhand kallats för ”bragden i Berlin”. En tid senare köpte Kanal 5 loss rättigheterna till ytterligare fyra VM-kvalmatcher från TV4-gruppen.

Danska konkurrensverkets undersökning visar att två av fyra konkurrenter hävdar att SBS/Discovery efter affären kommer att kunna förhandla till sig bättre villkor hos distributörerna, på bekostnad av konkurrenterna.

”Det kan inte förnekas att Discovery/SBS framtiden kommer att kunna få bättre villkor i förhandlingar med distributörer till följd av den totala portföljen av populära kanaler ökar”, skriver man i beslutet.

Erik Wisterberg

erik@dagensmedia.se

Dagens Medias nyhetsbrev

Missa ingenting från Dagens Media! Prenumerera på vårt nyhetsbrev helt gratis!

Genom att skicka in mina uppgifter godkänner jag Bonnier Business Media AB:s (BBM) allmänna villkor. Jag har även tagit del av BBM:s personuppgiftspolicy.