Få hela storyn
Starta din prenumeration

Prenumerera


Rörligt

Sände orgasmreklam – på bästa sändningstid

Många familjer hade bänkat sig för att se på talangshowen "Norske talenter". Då sände TV 2 reklam för en orgasmkräm. "Vi beklagar. Reklamen skulle inte ha visats", säger kommunikationschef Jan-Petter Dahl till Dagbladet.

Mathias Asplund


Publicerad: 22 Maj 2017, 13:14
Uppdaterad: 22 Maj 2017, 14:12

Ämnen i artikeln:

TV2Dagbladet

Reklamen för orgasmkrämen visades innan familjeprogrammet "Norske talenter". Printscreen/TV2

Det var inför lördagens avsnitt av den tv-sända talangjakten "Norske talenter", en norsk motsvarighet till "Talang" som sänds på svenska TV4, som norska TV 2 sände en reklam för en kräm som ska främja orgasmer.

Sett till tittarstormen som blåste upp efteråt var det nog en del föräldrar som fick något oväntat att förklara för sina barn. Dagbladet rapporterar att sexreklamen ledde till många reaktioner på sociala medier.

"Strålande värdering av TV 2 att sända reklam för orgasmkräm innan Norske talenter som många barn ser på", twittrade Torgeir Waterhouse, direktör för internet och nya medier på IKT-Norge.

TV 2 lade sig platta inför kritiken och gick dessutom ut med en offentlig ursäkt.

– Sådana reklamer ska inte sändas i förbindelse med familjeprogram. Vi ska ta reda på vad som hänt och gå igenom rutinerna så att den här typen av reklam inte visas när vi sänder barn- och familjeprogram, säger Jan-Petter Dahl, kommunikationschef på TV 2 till Dagbladet.

Efter TV 2:s orgasm-fadäs tog 14-årige Vilde Winge hem segern och 500 000 kronor i prispengar, med ett känslosamt sångnummer som hon samtidigt teckenspråkstolkade.

Ämnen i artikeln:

TV2Dagbladet

Dela artikeln:

Dagens Medias nyhetsbrev

Missa ingenting från Dagens Media! Prenumerera på vårt nyhetsbrev helt gratis!

Genom att skicka in mina uppgifter godkänner jag Bonnier Business Media AB:s (BBM) allmänna villkor. Jag har även tagit del av BBM:s personuppgiftspolicy.