Rörligt
Sämre än väntat för Youtubes reklamaffär
Publicerad: 27 april 2022, 09:15
Youtube shorts genererar 30 miljarder visningar per dag, enligt Youtube.
Foto: Pixabay
Youtubes reklamaffär fortsätter att växa – men presterar sämre än förväntat.
Youtubes reklamintäkter ökade från 6 miljarder dollar under det första kvartalet 2021, till 6,87 miljarder dollar under det första kvartalet 2022. Det rapporterar Techcrunch.
Det innebär att Youtube presterade sämre än väntat, då förväntningen låg på hela 7,51 miljarder dollar.
Den minskade tillväxttakten kan hänvisas till en kraftig ökning under 2021 på grund av pandemin. Kriget i Ukraina bidrar också till minskade investeringar från europeiska annonsörer, uppger CFO Ruth Porat.
Vidare uppger Ruth Porat, enligt Techcrunch, att Youtubes Tiktok-kopia ”Youtube shorts” genererar 30 miljarder visningar per dag. Det är fyra gånger så många visningar jämfört med föregående år.