lördag1 april

Kontakt

Annonsera

Sök

Starta din prenumeration

Prenumerera

Rörligt

Sämre än väntat för Viaplay

Publicerad: 14 februari 2023, 07:02

Foto: Janne Næss

Viaplays förlust är sämre än väntat när bolaget presenterar siffror från det fjärde kvartalet och helåret 2022. Samtidigt når tv- och streamingbolaget sitt mål på 7,3 miljoner abonnenter.

Ämnen i artikeln:

ViaplayNyheter

Hanna Frick

hanna.frick@dagensmedia.se


Under det fjärde kvartalet 2022 ökade Viaplay Groups nettoomsättning från 3 553 miljoner kronor 2021 till 4 670 miljoner kronor. Förväntat var enligt analytikers snitt en omsättning på 4 592 miljoner kronor, skriver Di. För helåret 2022 landade Viaplay Groups nettoomsättning på 15 691 miljoner kronor, en ökning från 12 661 miljoner kronor 2021. 

LÄS MER: Anders Jensen om 2022 – och vägen framåt

Rörelseresultatet för det fjärde kvartalet 2022 landade på minus -294 miljoner kronor (69 miljoner kronor). Förlusten är sämre än väntat enligt analytikers estimat på -169 miljoner kronor, rapporterar Di

Även på helåret redovisar Viaplay Group ett något försämrat rörelseresultat på 413 miljoner kronor, jämfört med 573 miljoner kronor. 

I rapporten uppger vd och koncernchef Anders Jensen, likt tidigare, att konflikten med Telia har påverkat det fjärde kvartalet negativt. 

– Nedgången jämfört med 2021 reflekterar den svagare annonsmarknaden, högre priser för sporträttigheter vilka fortfarande inte fullt ut vägts upp av genomförda prisökningar samt det tillfälliga avbrottet med en av våra partners på den svenska marknaden, säger Anders Jensen, i rapporten. 

Antalet Viaplay-abonnenter ökade med hela 83 procent till 7 318 000 under helåret 2022. Därmed når Viaplay Group sitt mål om att nå 7,3 miljoner abonnenter vid 2022. 890 000 abonnenter tillkom under det fjärde kvartalet. Under kvartalet lanserades tjänsten för första gången i Storbritannien. 

Viaplay-abonnenter Q4:

Totalt: 7 318 000
Norden: 4 625 000
Internationellt: 2 694 000

I rapporten uppger Anders Jensen att churnen ökade något under det fjärde kvartalet på grund av att fotbollsligorna hade uppehåll under fotbolls-VM, men att abonnentnivåerna sedan återgick. 

Vidare står det att läsa i Viaplay Groups rapport att styrelsen kommer att föreslå att ingen utdelning lämnas för 2022 samt att vinsten från föregående år går till kommande investeringar i tv- och streamingbolagets internationella satsning. 

Dessutom flaggar Viaplay Group för att de kommer att höja annonspriserna i tv inför kommande förhandling på grund av en fortsatt ”försiktighet på reklammarknaden”. Enligt den senaste Mediebyråbarometern, som redovisar annonsinvesteringar förmedlade via Sveriges Mediebyråers medlemmar, backade tv med 6,9 procent under januari månad. Det motsvarar 30 miljoner kronor. 

Reklamintäkterna landade på 1 081 miljoner kronor under det fjärde kvartalet (1 140 miljoner kronor) och 3 808 miljoner kronor helåret 2022 (3 777 miljoner kronor). 

Framåt ska Viaplay lanseras som fristående tjänst i USA och Kanada den 22 februari respektive 7 mars. 

På grund av prisökningar och periodisering av innehållskostnader väntar sig Viaplay Group lägre marginaler under första halvåret 2023. Men Viaplay väntar sig lönsamheten igen efter det för den nordiska verksamheten. 

Dela artikeln:

Dagens Medias nyhetsbrev

Välj nyhetsbrev