Få hela storyn
Starta din prenumeration

Prenumerera


Rörligt

Sami Vikback lämnar MTV

Sami Vikback, affärsområdeschef för reklam-tv på MTV i Finland, lämnar bolaget och återvänder till Sverige. Samtidigt gör MTV en omorganisering.

Amanda Törner

Reporter

amanda.torner@dagensmedia.se


Publicerad: 04 December 2018, 15:51
Uppdaterad: 05 December 2018, 06:45

Ämnen i artikeln:

MTVBonnier Broadcasting

Sami Vikback, Johannes Leppänen och Kari Mononen.

I samband med att MTV för drygt två år sedan förändrade sin operativmodell rekryterades Sami Vikback som affärsområdeschef för reklam-tv, för att vända en långvarig negativ utveckling. 

När de mål som sattes upp nu uppnåtts och såväl tittande, försäljning som resultat förbättras har Sami Vikback enligt ett pressmeddelande bestämt sig för att lämna verksamheten, och kommer återvända till Sverige i slutet av mars 2019.

– Den finska marknaden har varit extremt tuff och utmanande, men vi ser nu en ljusning. MTV växer nu för första gången på sju år både när det gäller intäkter och tittande, vi ökar avståndet till våra konkurrenter och ser ett ökat förtroende från våra annonsörer. När vi nått hit känner jag att det är en bra tid att återvända till Sverige och familjen, och för MTV att ta nästa steg i arbetet, säger han i ett pressmeddelande. 

I samband med att Sami Vikback slutar organiserar MTV om verksamheten och skruvar i sin operativmodell, från att ha två affärer – reklam-tv och betal-tv – till en affär. 

Johannes Leppänen, i dag affärsområdeschef för betal-tv, får en ny roll som operativ chef för hela affären inom MTV. Reklam- och konsument-intäkterna slås därmed ihop, precis som inom Bonnier Broadcasting i Sverige där Mathias Berg är operativ chef och ansvarig för hela affären sedan i fjol. 

Samtidigt inför MTV en ny roll som kommersiell direktör med ansvar för annonsförsäljningen, som rapporterar direkt till vd Jarkko Nordlund. 

Kari Mononen, tidningen Ilta-Sanomats kommersiella direktör, har rekryterats till det jobbet och börjar i mars 2019. Syftet med rollen är att "ytterligare förstärka den kraft och det momentum som nu byggts upp inom MTV:s annonsförsäljning".

Ämnen i artikeln:

MTVBonnier Broadcasting

Dela artikeln:

Dagens Medias nyhetsbrev

Missa ingenting från Dagens Media! Prenumerera på vårt nyhetsbrev helt gratis!

Genom att skicka in mina uppgifter godkänner jag Bonnier Business Media AB:s (BBM) allmänna villkor. Jag har även tagit del av BBM:s personuppgiftspolicy.