Få hela storyn
Starta din prenumeration

Prenumerera

Lördag29.02.2020

Kontakt

Annonsera

Meny

Starta din prenumeration

Prenumerera

Sök

Rörligt

Säljare tvingas lämna TV4

Publicerad: 5 April 2013, 07:20
Uppdaterad: 6 December 2015, 13:50

Binkkraschen skördar sitt första offer när fem säljare får lämna TV4-gruppen, kan Dagens Media avslöja.


Ämnen i artikeln:

BonnierBinkTV4-gruppen

Det var för drygt en månad sedan som Gunilla Herlitz, chef för Bonnier News, berättade om beslutet att skrota Bink, Bonniers kritiserade bolag för digital annonsering.

I samband med nedläggningen flyttades Binks säljare över till de bolag de varit verksamma hos inom ramen för Bink.

I dag kan Dagens Media dock avslöja att TV4-gruppen vill göra sig av med de säljare som bolaget tagit över från Bink.

Uppgifterna bekräftas av Magnus Törnblom, pressansvarig för företagsinformation på TV4-gruppen.

– Vi har inte sagt upp fem personer. Däremot har vi erbjudit fem personer ett avgångserbjudande i samband med att de nu kommer över till de bolag vars verksamhet de arbetat med inom Bink, säger han till Dagens Media.

På Bink arbetade de fem säljarna med TV4-gruppens displayförsäljning.

– Det har varit ett strategiskt val att ha displayförsäljningen utlagd externt så att vi ska kunna fokusera på våra rörliga affärer som TV4 Play.

Magnus Törnblom berättar att TV4-gruppen även i fortsättningen ska anlita extern hjälp när det gäller displayannonseringen.

– Därför har det uppstått en övertalighet.

Hur togs det här erbjudandet emot av säljarna?

– Det är svårt för mig att svara på eftersom att jag inte var där men vad jag vet har det varit ett bra snack.

Har någon tackat ja?

– Nej, de har lite betänketid kvar.

Vem som ska ta över försäljningen av TV4:s displayannonser är ännu inte klart.

– Men vi för just nu diskussioner med ett antal externa aktörer.

Hur långt har ni kommit i den processen?

– Vi hoppas att kunna landa det ganska snart.

Dante Thomsen

Ämnen i artikeln:

BonnierBinkTV4-gruppen

Dela artikeln:


Dagens Medias nyhetsbrev

Genom att skicka in mina uppgifter godkänner jag Bonnier Business Media AB:s (BBM) allmänna villkor. Jag har även tagit del av BBM:s personuppgiftspolicy.