Få hela storyn
Starta din prenumeration

Prenumerera
Sök



Rörligt

Så var MIPTV-mässan i Cannes

Publicerad: 6 April 2017, 13:28
Uppdaterad: 6 April 2017, 13:55

Bild 1/2  "Vi har fått superbra internationell respons på vårt egenutvecklade format 'Händig Man Sökes'" säger Kristoffer Graci, vd på Nordisk Film TV. Foto: TV3

De svenska produktionsbolagen ser minskat intresse för den internationella tv-branschens viktigaste mässa i Cannes. Här är deras trendspaningar.


Ämnen i artikeln:

Nordisk Film TVTitanFLX

Idag är sista dagen på MIPTV-mässan i Cannes, den internationella tv-branschens största mässa som arrangeras i Cannes varje år och ger chans för tv-världen att träffas för att köpa och sälja programformat och knyta nya kontakter.

Från den svenska tv-branschen var Anders Knave, vd på produktionsbolaget Titan, en av besökarna.

– Om vi pratar unscripted så är det förvånande lite fokus på programinnehåll som lämpar sig extra bra på vod-plattformar. Fortfarande ligger för stor tyngdvikt på traditionellt linjärt tänk. De stora breda underhållningsformaten lyser med sin frånvaro, säger han till Dagens Media, och fortsätter:

– Det finns ett tydligare fokus på relationer i kris där något akut måste till för att det inte ska gå i kras. Dock inget revolutionerande utan mer en känsla av 'kalibrering' av tidigare tänk.

Vad tar du med dig för lärdomar från mässan i år?

– En känsla av att vi i Sverige befinner oss längre fram i hur den digitala transformationen och användarbeteendet förändrar typ av innehåll samt sättet att berätta. Tyvärr fortsätter Cannes att kännas mindre och mindre relevant.

Har ni gjort några nya affärer, eller fått några nya idéer?

– Ja – på båda.

Pontus Edgren, vd och delägare på produktionsbolaget FLX, säger att det ligger ett väldigt stort fokus på drama under MIPTV-mässan jämfört med för bara tre, fyra år sedan.

– Det speglar den enorma efterfrågan på just scripted genren; drama, komedi och krim. Risken är såklart att det sker en överproduktion av drama just nu – men jag tror att efterfrågan finns där. Det som är utmanande är att få tillräckligt många serier att hålla tillräckligt hög kvalitet.

Kommer intresset för drama att hålla i sig framåt?

– Inom de närmaste åren får vi se om man har nått en stabil nivå, eller om den måste korrigeras något. Det beror på om folk orkar hålla uppe tempot och titta på så mycket på tv som man gör just nu! Och det i sin tur beror på om den drama som produceras är av tillräckligt hög kvalitet, det vill säga finns det tillräckligt med starka idéer, producenter, manusförfattare och regissörer för att tillgodose efterfrågan.

Pontus Edgren ser dock att nordiskt drama fortfarande har ett starkt rykte.

– Det refereras till nordiskt drama gång på gång. Det finns små tendenser där vissa menar att nordiska serier inte håller riktigt samma höga kvalitet längre, men på det stora hela ses Norden fortfarande som en mycket innovativ region på området.

Även han noterar att intresset för mässan i Cannes har dalat något.

– Generellt är det lite lugnare tempo på MIPTV, med färre besökare och det är inte lika affärsintensivt. Det beror nog dels på ökad konkurrens av andra liknande forum, åtminstone på just dramasidan, såsom Séries Mania i Frankrike och alla internationella filmfestivaler. Det gör att besökarna fragmenteras.

Kristoffer Graci, vd på Nordisk Film TV, gör spaningen att det generellt är väldigt udda format ute och snurrar.

– Många broadcasters runt om i världen söker efter svaret på vart den stora publiken tagit vägen och testar därför många experimentella idéer. Det mesta floppar. Sedan är det ju samma trend som tidigare – gamla, stora och trygga format.

Vad tar du med dig från MIPTV-mässan i år?

– Branschen genomgår ett stålbad, viket märks på många olika sätt. Du behöver knappt boka bord på restauranger som tidigare var knökfulla. Det var många tumma ytor på mässan. Hela branschen håller på att ställas om. Det finns inte längre några givna strukturer.

Enligt Kristoffer Garci är det väldigt sällan man gör affärer just i Cannes:

– Men vi jobbar vidare på många nya och gamla spår och hade redan stängt ett gäng affärer redan innan mässan. Däremot har vi fått superbra internationell respons på vårt egenutvecklade format "Händig Man Sökes" och sett ett starkt intresse från många länder.

Amanda Törner

Reporter

amanda.torner@dagensmedia.se


Ämnen i artikeln:

Nordisk Film TVTitanFLX

Dela artikeln:

Dagens Medias nyhetsbrev

Genom att skicka in mina uppgifter godkänner jag Bonnier Business Media AB:s (BBM) allmänna villkor. Jag har även tagit del av BBM:s personuppgiftspolicy.