Så tycker mediebyråerna om jätteaffären

2018-07-20 14:00  
Affären mellan Telia och Bonnir Broadcasting är bra för annonsörerna, menar John Aleman som är kommersiell chef på Dentsu Aegis.

Alla företag strävar efter ett mikromonopol, menar Johan Eidmann på Bizkit Havas. Om TV4 blir en del av Telia innebär det att annonsörerna kan bli mycket mer träffsäkra i sin kommunikation, hävdar Dentsu Aegis John Aleman.

Telias köp av Bonnier Broadcasting har varit fredagens stora nyhet. Näringsministern har kallat telekomföretaget till möte efter att ha uttryckt sig negativt om affären. Dessutom återstår ett godkännande från konkurrensmyndigheternas sida. Från mediebyrå håll ser man emellertid positivt på affären, som i ett längre perspektiv tros gynna annonsörerna.

– Affären har ju varit i görningen ett tag och nu är det nära att ske. Det är inte förvånande. Vi har ju som bekant sett liknande affärer på andra marknader där distribution och innehåll kombinerats. Telias förvärv av TV4, som ju har en väldigt attraktiv portfölj, är ett naturligt nästa steg, säger John Aleman som är kommersiell chef på Dentsu Aegis.

För annonsörerna ser han inga förändringar – på kort sikt i alla fall.

– Inom relativ kort horisont så tror jag att det kommer att ske en förflyttning, där TV4:s traditionella tv-affär spetsas till. Det som kommer att ske när man tillhandahåller både distribution och innehåll, är att man vet exakt vem mottagaren är, vilket får som följd att annonsörer kan vara mycket mer träffsäkra i sin kommunikation och jobba mycket mer precist med vissa målgruppssegment.

Några risker med affären utifrån ett annonsörsperspektiv har han svårt att se.

­– Nej, annonsprodukter utan substans självdör, de måste ju bevisa effekt.

Blir affären av?

­– Juridiskt sett utifrån mitt perspektiv så ser jag inte hur affären skulle gå i stöpet. Regeringen hoppar inte jämfota, och sista ordet är som bekant inte sagt. På mötet med Näringsministern måste Telia bevisa att affären blir bra på sikt, och jag tror att alla aktörer är måna om att alla ska bli nöjda. Jag säger 65 procent till favör, mot 35, i oddsen för att affären blir av.

Bizkit Havas grundare och vd, Johan Eidmann, skriver i ett mejl till Dagens Media att den här typen av affärer är helt logisk:

"Kan man säkra alla led fram till konsumenten så kan man skapa sig ett eget mikromonopol och därmed långsiktig trygghet – det som alla företag strävar efter.
Telia har distribution via såväl fiber som mobil och TV4 har sin egen distribution och adderar nu ett starkt varumärke i TV4 huset, med bra innehåll och bra paketering. Telia adderar också stora muskler att kunna köpa dyra men viktiga rättigheter på marknaden. Rättigheter som skapar såväl linjärt tittande som betalt tittande på olika plattformar."

Det var en väntad affär även för Bizkit Havas-grundaren:

"Den här typen av vertikala affärer har jag sett komma länge. Att just äga och därmed säkra flera led i värdekedjan fram till konsumenten. MTG/Kinnevik har gjort en del i den riktningen några gånger och har dessutom delar av den vertikala integrationen idag med Viasat distribution och en del egen produktion".

Janne Naess

Kommentarer

Välkommen att säga din mening på Dagens Media.

Principen för våra regler är enkel: visa respekt för de personer vi skriver om och andra läsare som kommenterar artiklarna. Alla kommentarer modereras efter publiceringen av Dagens Media eller av oss anlitad personal.

  Kommentarer

Läs även

Åsikter & debatt