Få hela storyn
Starta din prenumeration

Prenumerera
Sök



Rörligt

Så tycker mediebyråcheferna om OS hos MTG

Publicerad: 20 Februari 2014, 08:33
Uppdaterad: 6 December 2015, 12:47

Det första vinter-OS i kommersiell tv går mot sitt slut. För Dagens Media berättar tre tv-chefer på mediebyråerna om vad de tycker om MTG TV:s arbete med spelen i Sotji.


Ämnen i artikeln:

MTG TV

Rekorden har avlöst varandra för MTG TV under OS, som avslutas på söndag.

Farhågorna om att tv-tittarna skulle reagera starkt mot för mycket reklam och annorlunda sändningar har inte besannats, och oron hos de som tvivlade verkar ha försvunnit.

Samtliga mediebyråchefer som Dagens Media har pratat med tycker att MTG TV har skött OS bra. Samtidigt menar de att tv-jätten kunde haft en starkare tablå efter spelen – för att behålla tittarna.

Partick Wallin, tv-chef på mediebyrån Mediacom:

– Jag tycker att det har sett bra ut. Det är kul att vi har OS i en kommersiell kanal och att sändningarna är bra samtidigt som det inte klagas så mycket på reklam och så vidare. Det är kul att många tycker att de gör bra tv och att sändningarna håller hög kvalitet.

Tittandet på OS har hittills varit högt, med en topp på nästa 3 miljoner tittare under herrarnas längdstafett i söndags – den högsta tittarsiffran någonsin för TV3 i kanalens 27-åriga historia.

Vad betyder det för MTG att ha så här många tittare?

– Det är väl jätteskönt att veta att de har mycket tittare när de har gjort en extrem satsning. Det är inte direkt gratis att göra OS. Så att de har gjort en satsning som funkar tittarmässigt samtidigt som de gör professionella sändningar är jättekul, säger Patrick Wallin.

Johnnie Åkerström, tv-chef på Bizkit, instämmer:

– Jag tycker att sändningarna är väldigt snygga och bra. Vissa får ju inte se allt då en del går i extrakanalerna men i övrigt så känns det påkostat och bra. De har inte snålat med reportage och inför-sändningar heller vilket är bra, säger han till Dagens Media och fortsätter:

– Att de har många tittare betyder framförallt att de får visa upp sig från sin allra vackraste sida inför en publik som kanske inte tittar på deras kanaler annars. Så det bör ge en boost för varumärket.

John Aleman, broadcast-chef på Carat, vars kund Arla är en av huvudsponsorerna till sändningarna, är också nöjd. Han tycker att MTG skött sig ”exemplariskt”.

– Det fanns en stor skepsis mot MTG som värdar för OS inför spelen. Men med tanke på vad som faktiskt levererats så skulle jag vilja ge MTG högsta betyg. Det är ett väl avvägt reklamutbud, duktiga kommentatorer och reportrar och ankaret Ola Wenström är ett proffs ut i fingerspetsarna, säger han till Dagens Media och fortsätter:

– Men jag är inte förvånad. MTG har en lång historik av att sända sportevenemang med många rättigheter som man förvaltar på ett bra sätt.

Som bekant är det första gången OS sänds i kommersiell tv. Något som på förhand diskuterades mycket. Tv-cheferna tycker att MTG har spelat sina kort smart gällande mängden reklam i sändningarna.

– Den hålls ju nere ganska mycket, framförallt i sporter där man kanske inte är van med reklam. Jag tycker att de håller det på en bra nivå utan att det blir för mycket, säger Johnnie Åkerström.

Han får medhåll av Patrick Wallin:

– Det har ju varit sparsamt med reklam, vilket förstås är bra ur ett konsumentperspektiv, men sannolikt hade MTG kunnat kapitalisera ytterligare på evenemanget som det ser ut, utan att det hade känts för mycket, säger han.

John Aleman tror att den relativt låga reklammängden bygger på ett medvetet val:

– Jag tror att det har varit en medveten strategi från MTG att hålla ett relativt sparsamt reklamfönster för att förvalta den rättighet som OS innebär. Jag tror att MTG är ganska nöjda med försäljningen.

Dagens Media har tidigare rapporterat om att Carl Hemmingsson, försäljningsdirektör på TV4, antydde att MTG inte lyckats sälja tillräckligt med reklam. Något som tv-cheferna till viss del instämmer i.

– Jag tror att det är en kombination av båda. Det är svårt att sätta estimat på OS eftersom MTG inte har haft det innan. De har nog inte velat hamna i ett läge där de underlevererar och blir skyldiga annonsörerna pengar, säger Patrick Wallin.

Johnnie Åkerström är inne på samma spår:

– Ja, MTG är väl inte kända för att inte göra allt för att tjäna pengar direkt. Men de var samtidigt tidigt ute och kommunicerade att de inte skulle maximera reklamintaget under perioden vilket är ganska logiskt om man ser till den stora mängd tittare de har, säger han och fortsätter:

– Samtidigt är februari en månad när det inte finns så mycket pengar på marknaden och då behöver man inte trycka på med så mycket reklam. Det kanske inte finns pengar till att sluka all reklam som OS har möjlighet att ta. Så jag tror att det är en kombination mellan att de inte sålt allt och att de vill vara återhållsamma.

Tv-cheferna resonerar även om vad OS kommer att betyda för MTG på längre sikt, och om tittarna kommer stanna kvar nu när elden i Sotji snart kommer slockna.

Johnnie Åkerström poängterar att MTG kunde ha kryddat tablåerna lite starkare efter spelen:

– Nu har ju MTG blommat upp som ett vackert tomtebloss men vad händer när OS slutar? Hur mycket tittare får man behålla och hur bra har man trailat för sina program framöver? Jag hade nog lite högre förhoppningar på tablån efter OS nu när trailerfönstret varit så bra. Jag hade hoppats på lite utöver Hasselhoff och så men jag hoppas såklart att de får behålla många av sina tittare, säger han.

Patrick Wallin är inne på samma spår.

– Jag hoppas att de kommer att kunna växla ut lite grann på det stora antalet nya tittare som de faktiskt har på det här evenemanget. Frågan är om tablån räcker till att driva på jättemycket efter OS, men vi håller tummarna, säger han och fortsätter:

– De har ju trailat på bra. Men några fler stora program vore ju trivsamt om de vill behålla många tittare även efter OS. Som sagt så är ju OS inte gratis att sända så de får försöka göra det bästa av det de har.

John Aleman på Carat tror att tittarna kan komma att stanna kvar på MTG:s kanaler, och i Viaplay.

– Förhoppningsvis kan MTG flytta fram positionerna. OS är ett sätt att få svenska folket att bekanta sig med och få förtroende för MTG på ett helt annat sätt än vad man kan göra med de enskilda kanalerna. Det kan attrahera tittare även efter OS. Dessutom har MTG varit aktiva med att marknadsföra Viaplay, vilket säkert ger fler abonnenter i den plattformen.

En sammanställning från MMS, som Dagens Media tagit del av, visar att MTG TV hittills under OS-veckorna har ökat sin andel av det totala tv-tittandet till 41,1 procent, från 17,8 procent under motsvarande dagar ifjol, i tv-husets huvudmålgrupp alla 15-49 år.

Det tv-hus som har tappat mest i samma målgrupp är SVT, som går från 32,4 till 19,6 procent. Näst mest drabbat är TV4-huset, som minskar från 24,4 till 17,5 procent.

SBS Discovery tapp är något mindre – från 13,8 till 11,2 procent i 15-49.

Läs mer om MTG TV efter OS – där vi har följt arbetet med David Hasselhoffs nya talkshow i TV3 – i nya numret av Dagens Media, nummer 3, 2014. Har du ingen prenumeration kan du teckna en här.

Madeleine Nilsson

Redaktör

madeleine@dagensmedia.se

Pär Ullrich


Ämnen i artikeln:

MTG TV

Dela artikeln:

Dagens Medias nyhetsbrev