Få hela storyn
Starta din prenumeration

Prenumerera

Rörligt

Så tycker journalisterna om mediebolagen

Publicerad: 25 januari 2013, 13:20
Uppdaterad: 6 december 2015, 13:58

SVT är det mediebolag som har bäst relationer till media, enligt Sveriges journalister. Det visar undersökningen PR Barometern. Kanal 5 är mest omtyckt av de kommersiella bolagen.


SVT är det mediebolag som har bäst relationer till media, enligt Sveriges journalister. Det visar undersökningen PR Barometern. Kanal 5 är mest omtyckt av de kommersiella bolagen.

Av de 270 journalister som intervjuades svarade 73 på vilket mediebolag de tycker har bäst relationer till media. Journalisterna fick skriva ner det mediebolag som dyker upp i huvudet allra först när de ska värdera vem de tycker är bäst.

Precis som 2010 och 2011 är det Sveriges Television som toppar listan. Anledningen till kanalens topplacering är att de är flexibla, tillgängliga och bidrar med mycket användbar information, enligt undersökningen. På andra plats kommer Sveriges Radio och på tredje plats hittar man ett kommersiellt bolag – Kanal 5.

Kanal 5 har också fått högst genomsnitt på de tre parametrarna: ”Samlad belåtenhet med samarbetet”, ”Kommunikationsavdelningens reaktionstid” och ”Förståelse för mediernas arbetstider” i en annan del av undersökningen. Det är därmed det företag som ha flest toppbetyg av samtliga 43 utvärderade organisationer och företag.

– SBS TV:s pressavdelning är förstås väldigt glad och smickrade över resultaten. Kontakterna med media är ju minst sagt central i en pressavdelnings vardag. Nu ska vi titta på resultaten ordentligt och omsätta dem till idéer om hur vi kan bli ännu bättre och ännu mer användbara för landets journalister, säger Dan Panas, presschef för SBS TV, där Kanal 5 ingår.

TV4, som 2011 låg på en andra plats på topp-fyra listan över de mediaföretag som har bäst relation till media, har nu helt petats ner från listan.

Dagensmedia.se har sökt TV4 som säger att de vet för lite om undersökningens metodik och urval och därför inte vill kommentera den.

Om undersökningen

Det är analysföretaget Aalund som varje år gör undersökningen PR Barometern.

Ylva Larsson

ylva.larsson@dagensmedia.se

Dante Thomsen

Dela artikeln:


Dagens Medias nyhetsbrev

Genom att skicka in mina uppgifter godkänner jag Bonnier Business Media AB:s (BBM) allmänna villkor. Jag har även tagit del av BBM:s personuppgiftspolicy.