Få hela storyn
Starta din prenumeration

Prenumerera


Rörligt

Så tittar vi på tv-reklam

Hur uppmärksamma är vi egentligen på tv-reklam? Eyetracking Tobii har i en amerikansk studie undersökt saken - här är resultaten.

Hanna Frick

Reporter

hanna.frick@dagensmedia.se


Publicerad: 15 Februari 2019, 08:22

Ämnen i artikeln:

NENT GroupReklamTV4Discovery

Uppskattningsvis över hälften (60 procent) av en tv-annons förblir osedd, enligt en studie gjord av analytiker på eyetracking-företaget Tobii.

Totalt 150 personer i sju olika städer i USA har deltagit i studien vars syfte är att få reda på vilket innehåll som engagerar och hur uppmärksamma människor är på reklam som rullar på linjär-tv.

Undersökningen visar att det har betydelse när i reklampausen man som annonsör väljer att gå. Den annons som visas först i en reklampaus drar till sig 30 procent så mycket uppmärksamhet som en annons som kommer på nionde plats.

Det som står ut mest i undersökningen är att uppmärksamheten för annonser ökar ju längre vi tittar på ett program, berättar Ali Farokhian, chef för Tobii Pro Insight, Tobiis researchteam. 

Läs om de nio största insikterna från studien i Dagens Media Insikt, vecka 7. 

Här tecknar du dig för en gratis provprenumeration. 

Dela artikeln:

Dagens Medias nyhetsbrev

Missa ingenting från Dagens Media! Prenumerera på vårt nyhetsbrev helt gratis!

Genom att skicka in mina uppgifter godkänner jag Bonnier Business Media AB:s (BBM) allmänna villkor. Jag har även tagit del av BBM:s personuppgiftspolicy.