Få hela storyn
Starta din prenumeration

Prenumerera

Fredag22.01.2021

Kontakt

Annonsera

Meny

Starta din prenumeration

Prenumerera

Sök

Rörligt

Så tittar unga på stor skärm

Publicerad: 18 December 2020, 09:32

Foto: Getty Images

De unga väljer framför allt traditionella linjära kanaler när de bänkar sig framför tv-apparaten. Det visar en ny rapport från MMS.


Ämnen i artikeln:

MMSMagnus AnselmTV4NENT GroupNetflixSVT

Via ett nytt mätsätt kan MMS numera mäta allt tv-tittande på stor skärm, vilket även inkluderar streamingtjänster. Det innebär att mätningen endast fångar upp en mindre del av det totala tittandet på Youtube, Aftonbladet, Expressen och andra sajter som bygger mycket av sitt tittande på klipp och andra kortare format som i huvudsak konsumeras på andra skärmar.

Rapporten Sänt & Streamat visar nu att den unga målgruppen, 15–24 år, främst tittar på de traditionella linjära kanalerna när de sätter sig framför tv-apparaten.

Bild 1/1  Tabellen visar vilka kanaler som målgruppen 15–24 år konsumerar på stor skärm under ett dygn. Källa: MMS.

Den största delen av tittandet sker på TV4:s kanaler som får drygt 11 minuter av målgruppens tid per dygn. Därefter följer Nent Groups kanaler på 9,7 minuter. Netflix får 9,5 minuter i snitt, medan SVT:s kanaler får 7,8 minuter.

– Det viktigaste i denna mätning är att den lyfter fram den styrka som det innebär för tv-husen att kunna erbjuda ett programutbud som tittarna vill se via flera kanaler och tjänster. När tittarna själva kan välja vad man vill se och när man vill titta så bidrar det till att bygga mycket tittande, säger MMS vd Magnus Anshelm i ett pressmeddelande. 

– Det handlar alltså inte om antingen linjärt eller ”on demand” utan istället om att låta tittarna själva avgöra vad de vill se vid varje given tidpunkt. Det är inte antingen det ena eller det andra för tittarna. Det är både och som gäller. Man väljer utifrån sina behov och dessa varierar från gång till gång. Därför handlar det om att vara valbar vid så många tillfällen som möjligt.

 

Madeleine Nilsson

Reporter

madeleine.nilsson@dagensmedia.se

Dela artikeln:


Dagens Medias nyhetsbrev

Genom att skicka in mina uppgifter godkänner jag Bonnier Business Media AB:s (BBM) allmänna villkor. Jag har även tagit del av BBM:s personuppgiftspolicy.