Få hela storyn
Starta din prenumeration

Prenumerera


Rörligt

Så stor programbudget har Melodifestivalen

2,5 miljoner kronor per timme. Så stor är programbudgeten för Melodifestivalen. Det avslöjade SVT:s vd Hanna Stjärne i radioprogrammet Medierna.

Philip Wallin

Reporter

philip.wallin@dagensmedia.se


Publicerad: 12 Februari 2019, 07:31

Ämnen i artikeln:

SVTHanna StjärneMedierna

SVT:s vd Hanna Stjärne intervjudes i Medierna i helgen om Melodifestivalens ekonomi.

Foto: SVT

Sveriges Radios Medierna fortsätter att granska SVT:s öppenhet när det gäller inkomster, kostnader pch sponsorupplägg för Melodifestivalen.  

I helgens avsnitt intervjuades SVT:s vd Hanna Stjärne. Hon berättade att anledningen att man inte avslöjar programmets intäkter är att man vill vara en god affärspartner.

– Och i det ingår att följa affärsetik och därmed följa affärssekretess. Därför offentliggör SVT inte själva avtalen. 

Därmemot avslöjade Hanna Stjärna programbudgeten:

– Redan min företrädare Eva Hamilton sa för många år sedan att priset låg på runt 2 miljoner per program. I dag har det stigit något, vår programbudget kostar ungefär 2,5 miljoner per timme, säger hon till Medierna. 

Det ger en totalkostnad för tv-avgiftsbetalarna på cirka 25–30 miljoner kronor, då SVT sänder cirka tio timmar från Melodifestivalen. 

Ämnen i artikeln:

SVTHanna StjärneMedierna

Dela artikeln:

Dagens Medias nyhetsbrev

Missa ingenting från Dagens Media! Prenumerera på vårt nyhetsbrev helt gratis!

Genom att skicka in mina uppgifter godkänner jag Bonnier Business Media AB:s (BBM) allmänna villkor. Jag har även tagit del av BBM:s personuppgiftspolicy.