Få hela storyn
Starta din prenumeration

Prenumerera
Logga in


Rörligt

Så stor är tittartillväxten online

Publicerad: 14 December 2018, 12:00

Ett tv-år med både vinter-OS och fotbolls-VM har drivit upp tittarsiffrorna.

Tittandet på tv-husens onlinetjänster fortsätter att öka. Ett tv-år med både vinter-OS och fotbolls-VM driver så klart upp siffrorna. TV4 står nu bakom 55 procent av online-tittandet bland de kommersiella tv-husen.


Ämnen i artikeln:

NENT GroupTV4DiscoveryVizeumFotbolls-VMOS

Under årets tredje kvartal spenderades närmare 39 miljoner timmar på online-tv hos de kommersiella tv-aktörer som mäts av MMS - det vill säga Aftonbladet, Discovery Networks, Nent och TV4. Ett år tidigare låg antalet spenderade timmar på 29 miljoner.

Motsvarande siffror för det första kvartalet är 32 miljoner spenderade timmar i Q1 2017 respektive 44 miljoner spenderade timmar i Q1 2018 och för Q2 37 miljoner respektive 39 miljoner spenderade timmar.

- Ändrade konsumtionsmönster är en sida av myntet; den andra är att tjänsterna som medierna tillhandahåller har utvecklats mycket de senaste två åren - framförallt på grund av ökade investeringar samt ett större fokus på riktigt bra innehåll, säger Markus Carlson, broadcast- och online video-specialist på Vizeum.

Läs hela artikeln i Dagens Media Insikt vecka 50.

Här tecknar du dig för en gratis provprenumeration.

Madeleine Nilsson

Redaktör

madeleine@dagensmedia.se

Dela artikeln:

Dagens Medias nyhetsbrev

Missa ingenting från Dagens Media! Prenumerera på vårt nyhetsbrev helt gratis!

Genom att skicka in mina uppgifter godkänner jag Bonnier Business Media AB:s (BBM) allmänna villkor. Jag har även tagit del av BBM:s personuppgiftspolicy.