Få hela storyn
Starta din prenumeration

Prenumerera

Lördag28.03.2020

Kontakt

Annonsera

Meny

Starta din prenumeration

Prenumerera

Sök

Rörligt

Så står sig tv-husen mot Netflix och Youtube

Publicerad: 21 Februari 2020, 08:43

Youtube har en räckvidd på 65 procent, enligt undersökningen.

Foto: Janne Næss

MMS har tagit reda på hur den uppskattade räckvidden för SVT, TV4, Nent, Discovery, Netflix och Youtube ser ut.


Ämnen i artikeln:

NENT GroupDiscoverySVTstreamingYoutubeNetflix

De svenska tv-husen kraftsamlar och pumpar ut originalinnehåll för att stå sig i den tuffa konkurrensen gentemot de globala streamingjättarna. 

I senaste Trend och Tema-rapport har MMS undersökt hur räckvidden för SVT, TV4, Youtube, Nent, Netflix och Discovery ser ut. Siffrorna bygger på människors egna uppskattningar om sitt tittande. 

Undersökningen visar att SVT når ut till 80 procent av svenskarna under en vecka, genom både sina tv-kanaler och onlinetjänster. TV4 når 74 procent, Nent 56 procent och Discovery 43 procent av svenskarna mellan 9-99 år. 

Netflix har en räckvidd på 44 procent och Youtube når 65 procent av befolkningen genom annonsversionen av Youtube och Youtube Premium sammanräknat. 

Även om både SVT och TV4 har en högre räckvidd än Youtube och Netflix enligt undersökningen är det värt att poängtera att de svenska tv-husen har flera kanaler att nå ut genom medan exempelvis Netflix ändå lyckas nå en räckvidd på 44 procent genom en enda streamingtjänst. 

Discovery har den lägsta räckvidden, enligt undersökningen, strax under Netflix. Nent har en högre uppskattad räckvidd än Netflix men hamnar relativt långt efter Youtube. 

Om rapporten:
MMS rapport Trend och Tema publiceras fyra gånger per år och bygger på 3000 telefonintervjuer i åldersspannet 9-99 år. 

Hanna Frick

Reporter

hanna.frick@dagensmedia.se

Dela artikeln:


Dagens Medias nyhetsbrev

Genom att skicka in mina uppgifter godkänner jag Bonnier Business Media AB:s (BBM) allmänna villkor. Jag har även tagit del av BBM:s personuppgiftspolicy.