söndag29 januari

Kontakt

Annonsera

Sök

Starta din prenumeration

Prenumerera

Rörligt

Så ställer sig nordiska streamingkunder till HVOD

Publicerad: 13 december 2022, 10:53

Mediavision har undersökt streamingkunders inställning till HVOD.

Foto: SouthWorks

Intresset för hybridtjänster är stort i Norden, visar en analys av Mediavision.

Ämnen i artikeln:

AVODSVODMediavisionToppnyheter eftermiddag

Hanna Frick

hanna.frick@dagensmedia.se


Nyheter om att streamingaktörer som tidigare har varit fokuserade på SVOD, nu även satsar på hybridtjänster har avlöst varandra det senaste året. Netflix har nyligen släppt sin HVOD-tjänst på vissa marknader och släppte sin hybridlösning i USA i början av december i år. Här i Sverige ska även TV4 satsa på HVOD, exakt hur detta kommer att yttra sig är ännu oklart. Redan i våras lanserade Warner Bros Discovery en hybridtjänst på den svenska marknaden. 

LÄS MER: Det nalkas för Netflix hybridtjänst: ”Tv-tunga annonsörer kommer vilja vara snabba på bollen”

Streamingbranschen rör sig alltså mot HVOD då marknaden för SVOD har mognat. Mediavision har undersökt hur kundernas intresse för den här typen av tjänst ser ut i Norden. 

Enligt Mediavisions analys finns det idag omkring 17 miljoner SVOD-abonnemang i Norden, fördelade på drygt sju miljoner hushåll. Mediavision konstaterar att lite fler än fyra miljoner av dessa abonnemang skulle kunna göras om till billigare reklambaserade varianter, om dagens kunder får bestämma. 

– Intresset för reklamfinansierade prenumerationer visar sig särskilt i hushåll med flera abonnemang. Knappast förvånande visar analysen att priset påverkar konsumentens vilja att teckna abonnemang, säger Marie Nilsson, vd på Mediavision, i ett pressmeddelande och fortsätter:

– Att konsumenterna blir mer prismedvetna i tider av ekonomisk oro är inte heller överraskande. Billigare, reklamfinansierade, abonnemang tycks kunna vara ett sätt att driva tillväxt. Mediavisions bedömning är att fler hybridlösningar skulle kunna ha en framtid i Norden. 

Dela artikeln:

Dagens Medias nyhetsbrev

Välj nyhetsbrev