Få hela storyn
Starta din prenumeration

Prenumerera

Torsdag29.10.2020

Kontakt

Annonsera

Meny

Starta din prenumeration

Prenumerera

Sök

Rörligt

Så skyller Telia på SBS Discovery TV

Publicerad: 2 April 2015, 07:00
Uppdaterad: 6 December 2015, 12:07

I ett meddelande till sina kunder hävdar Telia att SBS Discovery TV inte kan leverera. Men tv-huset slår tillbaka med gårdagens tittarsiffror.


Ämnen i artikeln:

SBS Discovery TVTelia

Bråket mellan SBS Discovery TV har lett till att Kanal 9 och Kanal 5 slocknat för 700 000 hushåll.

Trots det har både SBS Discovery TV och Telia konsekvent vägrat att berätta vad bråket handlar om.

Bland konsumenterna är det framför allt Telia som fått skulden och nu väljer telefonoperatören att flytta skulden till SBS Discovery TV.

" Vi vill erbjuda dig marknadens bästa tv-utbud till ett bra pris. Innehållet ska vara brett och flexibelt och givetvis ska du kunna se innehållet på alla dina skärmar.

Just nu kan inte en av våra leverantörer leverera det. Det är SBS Discovery", skriver Telia bland annat i sin tv-tjänst.

Exakt vad tv-huset inte kan leverera framgår däremot inte.

SBS Discovery TV:s presschef Dan Panas vill inte kommentera Telias meddelande till kunderna.

– Jag kan inte kommentera vilken nivå som Telia vill ha sitt samtal med sina kunder på, säger han till Dagens Media.

Vad är det ni inte kan leverera?

– Jag kan inte kommentera innehåll och nivå på Telias dialog, säger han och fortsätter:

– SBS Discovery TV var Sveriges näst största tv-hus under kvällen. Men vi kan ändå inte jubla. Det går inte att tala om vinnare i går kväll när de som normalt tittar på oss via Telia inte hade teknisk möjlighet att se sina favoritprogram hos oss. Vi saknar dem.

Bråket mellan SBS Discovery TV och Telia engagerar många och i går skrev till och med Aftonbladets Lena Mellin, som i princip uteslutande kommenterar politik, om bråket.

Hon tror inte att konflikten blir långvarig – och pekar ut SBS Discovery TV som den stora förloraren.

" Båda sidor förlorar pengar. Stora pengar för dem som saknar rejäla buffertar. I den här konflikten är det dock sannolikt att en part förlorar mer pengar än den andra. SBS med sina många kanaler tappar tittare när Telias 700 000 hushållskunder faller ifrån. Det minskar intresset för att annonsera i kanalerna vilket är dyrt".

Under morgonen skickade SBS Discovery TV ut ett pressmeddelande kanalhuset säger att man var näst största tv-hus under gårdagen.

SBS Discovery TV hänvisar till preliminära tittarsiffror från MMS som visar att tv-huset hade en tittartidsandel på 17,8 procent i huvudmålgruppen 15-44 år under prime time.

" Det gjorde SBS Discovery till nästa största tv-hus i Sverige i går efter TV4-gruppen (35,5 procent) och före SVT (17,2 procent) och MTG TV (15,7 procent)", skriver kanalen.

En länge artikel om SBS Discovery TV:s tittarsiffror i går kommer snart.

LÄS ÄVEN:

Dante Thomsen

Ämnen i artikeln:

SBS Discovery TVTelia

Dela artikeln:


Dagens Medias nyhetsbrev

Genom att skicka in mina uppgifter godkänner jag Bonnier Business Media AB:s (BBM) allmänna villkor. Jag har även tagit del av BBM:s personuppgiftspolicy.